Chemia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.1s.CHE.SI.HZOHY.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia ogólna |
Jednostka: | Zakład Chemii i Syntezy Organicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowych wiadomości na temat właściwości związków nieorganicznych wynikających z budowy ich cząsteczek, stanu skupienia i środowiska, w którym występują oraz praw opisujących te właściwości, a także wyrobienie umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń chemicznych i czynności laboratoryjnych niezbędnych do rozwiązywania przez studentów problemów w trakcie ich dalszego studiowania oraz pracy zawodowej. Zajęcia obejmują bloki tematyczne prezentujące aktualny stan wiedzy na temat budowy atomów i cząsteczek związków chemicznych, rodzaju reakcji chemicznych, systematyki i właściwości związków nieorganicznych, właściwości wody i reakcji zachodzących w roztworach wodnych, kinetyki i uwarunkowań termodynamicznych zachodzenia reakcji oraz znaczenia tych zagadnień dla organizmów żywych i środowiska naturalnego oraz procesów wytwarzania i przetwarzania żywności, a także ich praktycznego wykorzystania. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bielański A. Podstawy chemii nieorganicznej. Tom 1 i 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. 2. Cox P.A. Chemia nieorganiczna. Krótkie wykłady. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006. 3. Atkins W.P., Jones L. Chemia ogólna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006. 4. Tomasik P. Podstawy chemii. Cz.I. Chemia ogólna, chemia nieorganiczna. Wydawnictwo AR, Kraków, 1998. 5. Szymońska J., Szlachcic P., Michalski O., Kulig E., Wisła A. Chemia I – skrypt do ćwiczeń laboratoryjnych. Wydawnictwo UR w Krakowie, 2009. Literatura uzupełniająca: 1. Litwin M., Styka-Wlazło Sz., Szymońska J. Chemia ogólna i nieorganiczna - kształcenie ogólne w zakresie podstawowym i rozszerzonym. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa, 2004 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Definiuje podstawowe zjawiska, pojęcia i prawa chemiczne. Opisuje właściwości najważniejszych pierwiastków i związków chemicznych. Wyjaśnia zależność pomiędzy budową substancji a jej właściwościami fizycznymi i chemicznymi. Klasyfikuje poszczególne rodzaje substancji nieorganicznych. Prezentuje równania reakcji chemicznych z udziałem różnych substancji chemicznych. Definiuje właściwości roztworów wodnych i układów koloidalnych. Prezentuje równania reakcji przebiegających w roztworach wodnych i przewiduje ich skutki. Określa wpływ czynników fizykochemicznych na stan równowagi chemicznej i szybkość reakcji chemicznych. Diagnozuje procesy chemiczne zachodzące w procesie produkcji i przetwarzania żywności oraz w środowisku przyrodniczym. Przewiduje szkodliwość substancji chemicznych stosowanych jako składniki żywności. Umiejętności Posługuje się podstawowym sprzętem i szkłem laboratoryjnym. Rozwiązuje praktyczne zadania dotyczące analizy jakościowej i ilościowej substancji. Opisuje wykonane doświadczenia chemiczne. Interpretuje obserwowane wyniki reakcji chemicznych. Używa praw chemicznych do ilościowego opisu reakcji chemicznych. Używa właściwych metod postępowania z substancjami szkodliwymi i odpadami chemicznymi. Przygotowuje pisemne sprawozdania na temat przeprowadzonych doświadczeń laboratoryjnych. Wykorzystuje nowoczesne technologie informatyczne i zasoby internetowe. Prezentuje umiejętność współpracy w zespole. Kompetencje społeczne Akceptuje potrzebę odpowiedzialnego zachowania w laboratorium chemicznym oraz używania substancji chemicznych. Wspiera działania na rzecz informowania społeczeństwa o rzeczywistym zagrożeniu środowiska przyrodniczego oraz wytwarzanej żywności przez stosowanie substancji chemicznych. Identyfikuje i rozwiązuje problemy dotyczące stosowania związków chemicznych w życiu codziennym. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ćwiczeniach piszę się kolokwia. 50% uzyskanych punktów daje ocenę dst. Jest to podstawą uzyskania zaliczenia w I terminie. Nie ma zwolnienia z egzaminu - do egzaminu przystępują wszyscy, którzy uzyskali ocenę dst i wyżej. Egzamin piszemy z wybranych zagadnień, które zostaną podane wcześniej do przestudiowania. 50% prawidłowo rozwiązanych problemów daje ocenę dst (3.0). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.