Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Anatomia i embriologia ryb

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H.1s.AiE1.SI.HRBXY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Anatomia i embriologia ryb
Jednostka: Katedra Ichtiobiologii i Rybactwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Na wykładach omawiane są morfometryczne i biologiczne metody wyróżniania gatunków ryb, morfologia, budowa i funkcje układu pokarmowego ryb drapieżnych oraz spokojnego żeru oraz układów: mięśniowego, kostnego, krwionośnego, nerwowego, płciowego i wydalniczego,

Ćwiczenia pozwalają poznać podstawowe różnice w budowie ryb w zależności od miejsca bytowania i sposobu ich odżywiania oraz praktycznie zaznajamiają studentów (sekcja) z topografią narządów wewnętrznych drapieżników i ryb spokojnego żeru.

Pełny opis:

Wykłady:

Zastosowanie cech morfometrycznych i metod biologicznych w wyróżnianiu gatunków ryb

Cechy mierzalne

Pokrój ryb

Rodzaje i budowa płetw

Budowa błędnika, słuch i równowaga

Ubarwienie ryb, komórki barwnikowe

Topografia narządów wewnętrznych

Gruczoły endokrynne

Budowa układu pokarmowego ryb spokojnego żeru

Budowa układu pokarmowego ryb drapieżnych

Składniki morfotyczne krwi

Ośrodki automatycznych skurczów serca

Budowa układu chłonnego, serce chłonne

Budowa rdzenia kręgowego, przysadka rdzeniowa

Dodatkowe narządy oddechowe, ryby dwudyszne

Ćwiczenia:

Budowa zewnętrzna, kształty ryb

Budowa zewnętrzna, głowa, płetwy

Budowa zewnętrzna, łuski, linia boczna

Praktyczne posługiwanie się kluczem do oznaczania rodzin, rodzajów i gatunków ryb

Budowa naskórka i skóry właściwej

Budowa mięśni, narządy elektryczne

Budowa narządu węchu i wzroku

Sekcja ryby spokojnego żeru (karp)

Sekcja ryby drapieżnej (pstrąg tęczowy)

Budowa układu krwionośnego, serce, żyły, tętnice

Budowa układu nerwowego, mózg, nerwy czaszkowe, rdzeń kręgowy

Budowa układu sympatycznego i parasympatycznego

Budowa układu płciowego, komórki rozrodcze

Budowa układu wydalniczego, nerka, nefron

Budowa układu oddechowego

Literatura:

Bieniarz K., Epler P. Rozród ryb. LETTRA, Kraków, 1991.

Brylińska M. (Redakcja). Ryby słodkowodne Polski. PWN, Warszawa, 2000.

Ewans D.H. The Physiology of Fishes. C.R.C. Press, Boca Raton, New York, 1997.

Grodziński Z. Anatomia i embriologia ryb. PWRiL, Warszawa, 1981.

Kilarski W. Zarys anatomii i histologii ryb doskonałokostnych. Wydawnictwo IRŚ, Olsztyn, 2007.

Kilarski W. Anatomia ryb. PWRiL, Poznań, 2012

Terofal F., Militz C. Ryby słodkowodne. Świat Książki, Warszawa 1997.

Efekty uczenia się:

Wiedza. Potrafi nazywać poszczególne części ciała ryb, zna podstawową wiedzę z zakresu biologii

Jest w stanie wskazać różnice w budowie morfologicznej i anatomicznej ryb drapieżnych i ryb spokojnego żeru

Potrafi objaśniać budowę układu pokarmowego, mięśniowego, kostnego, krwionośnego, nerwowego, płciowego i wydalniczego

Umiejętności. Umie weryfikować skład ichtiofauny na podstawie budowy morfologicznej i anatomicznej

Umie interpretować przynależność systematyczną ryb

Wykorzystuje wiedzę z zakresu morfologii i anatomii ryb w pracy zawodowej

Kompetencje społeczne. Rozumie konsekwencje ograniczonej wiedzy dotyczącej budowy zewnętrznej i wewnętrznej ryb oraz konieczność ciągłego doskonalenia w zawodzie

Metody i kryteria oceniania:

Pozytywną ocenę po przejściu kursu student uzyskuje na podstawie:

Ćwiczenia: pisemnego testu jednokrotnego wyboru

Wykłady: egzamin ustny z całości materiału

Aby uzyskać ocenę 3,0 (dst) student musi udzielić 55-60% poprawnych odpowiedzi,

3,5 (pdst) - 61-70%,

4,0 (db) - 71-80%,

4,5 (pdb) - 81-90%,

5,0 (bdb) - powyżej 90%

Procentowy udział ocen z wykładów i ćwiczeń w ocenie końcowej wynosi:

wykłady 50% - ćwiczenia 50%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)