Aspekty etyczno-filozoficzne w hodowli zwierząt
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.1s.ASP.NM.HZOBZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aspekty etyczno-filozoficzne w hodowli zwierząt |
Jednostka: | Katedra Genetyki, Hodowli i Etologii Zwierząt |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami filozoficznymi, religijnymi i naukowymi dotyczącymi relacji człowieka do świata zwierząt, w tym do zwierząt hodowlanych. Studenci zdobędą wiedzę, która może im pomóc zrozumieć ludzkie postawy wobec zwierząt w ujęciu historycznym, współcześnie a także w przyszłości. Pozyskana wiedza może sprawić, że zyskają oni umiejętność właściwej oceny etycznej postępowania ze zwierzętami w kolejnych latach studiów i w dalszej swej działalności, dzięki czemu staną się osobami odpowiedzialnymi za zwierzęta, z którymi będą mieli kontakt a także będą umieli jasno i precyzyjnie argumentować na rzecz swojej postawy w relacjach z innymi ludźmi w zakresie tematyki przedmiotu. Forma zaliczenia: test pisemny. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami filozoficznymi, religijnymi i naukowymi dotyczącymi relacji człowieka do świata zwierząt, w tym do zwierząt hodowlanych. Studenci zdobędą wiedzę, która może im pomóc zrozumieć ludzkie postawy wobec zwierząt w ujęciu historycznym, współcześnie a także w przyszłości. Pozyskana wiedza może sprawić, że zyskają oni umiejętność właściwej oceny etycznej postępowania ze zwierzętami w kolejnych latach studiów i w dalszej swej działalności, dzięki czemu staną się osobami odpowiedzialnymi za zwierzęta, z którymi będą mieli kontakt a także będą umieli jasno i precyzyjnie argumentować na rzecz swojej postawy w relacjach z innymi ludźmi w zakresie tematyki przedmiotu. Forma zaliczenia: test pisemny. Oprócz wiedzy przekazanej podczas wykładów, studentom poleca się następującą literaturę: 1. Adamczyk K. 2010. Ocena etyczna produkcji zwierzęcej. Przegląd Hodowlany, 5, 29-31. 2. Mepham B. 2008. Bioetyka. Wprowadzenie dla studentów nauk biologicznych. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. 3. Sandoe P., Christiansen S.B. 2008. Ethics of animal use. Blackwell Publishing. 4. Chmurzyński J.A. 2000. Dobro i zło w kategoriach wartości biologicznych. The Peculiarity of Man, Tradycyjne i współczesne systemy wartości. Przeciwieństwo pierwsze: Dobro i Zło, vol. 5, 2000, 259-271. 5. Ślipko T. 2002. Zarys etyki ogólnej. Wydawnictwo WAM. ss. 435. 6. Bekoff M.A. 1998. Encyclopedia of Animal Rights & Animal Welfare. Westport, CT, USA: Greenwood Publishing Group, Incorporated. Efekty kształcenia w zakresie wiedzy: Absolwent zna i rozumie relacje człowiek-zwierzę w kontekście aspektów etyczno-moralnych w przeszłości i występujących współcześnie. Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: Absolwent zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania przez całe życie oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności działań człowieka w obszarze zootechniki; jest zmotywowany, aby dbać o dobrostan zwierząt; jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z relacjami człowiek-zwierzę; rozumie złożoność problemów moralnych związanych z użytkowaniem zwierząt, wynikających z uwarunkowań filozoficzno-etycznych. Tematyka wykładów jest następująca (w sumie 20 godzin wykładów): 1. Filozofowie starożytni a świat zwierząt. 2. Religie a zwierzęta – judaizm, chrześcijaństwo, islam, buddyzm, hinduizm. 3. Postrzeganie zwierząt przez człowieka w okresie od Średniowiecza do XIX wieku. 4. Naukowe i paranaukowe podejście człowieka do zwierząt w wieku XX i obecnie. 5. Myśl ekofilozoficzna, etyka środowiskowa oraz filozofia praw zwierząt a relacje człowiek-zwierzę. 6. Ocena etyczna produkcji zwierzęcej, etyka badań i testów na zwierzętach oraz etyka w biotechnologii. Zaliczenie – poprawna odpowiedź na 10 pytań testowych (test wyboru) z zagadnień omawianych na wykładach. Aby uzyskać pozytywna ocenę student musi poprawnie odpowiedzieć przynajmniej na 5 pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 100%. |
Literatura: |
Oprócz wiedzy przekazanej podczas wykładów, studentom poleca się następującą literaturę: 1. Adamczyk K. 2010. Ocena etyczna produkcji zwierzęcej. Przegląd Hodowlany, 5, 29-31. 2. Mepham B. 2008. Bioetyka. Wprowadzenie dla studentów nauk biologicznych. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. 3. Sandoe P., Christiansen S.B. 2008. Ethics of animal use. Blackwell Publishing. 4. Chmurzyński J.A. 2000. Dobro i zło w kategoriach wartości biologicznych. The Peculiarity of Man, Tradycyjne i współczesne systemy wartości. Przeciwieństwo pierwsze: Dobro i Zło, vol. 5, 2000, 259-271. 5. Ślipko T. 2002. Zarys etyki ogólnej. Wydawnictwo WAM. ss. 435. 6. Bekoff M.A. 1998. Encyclopedia of Animal Rights & Animal Welfare. Westport, CT, USA: Greenwood Publishing Group, Incorporated. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy: Absolwent zna i rozumie relacje człowiek-zwierzę w kontekście aspektów etyczno-moralnych w przeszłości i występujących współcześnie. Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: Absolwent zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania przez całe życie oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności działań człowieka w obszarze zootechniki; jest zmotywowany, aby dbać o dobrostan zwierząt; jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z relacjami człowiek-zwierzę; rozumie złożoność problemów moralnych związanych z użytkowaniem zwierząt, wynikających z uwarunkowań filozoficzno-etycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie – poprawna odpowiedź na 10 pytań testowych (test wyboru) z zagadnień omawianych na wykładach. Aby uzyskać pozytywna ocenę student musi poprawnie odpowiedzieć przynajmniej na 5 pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 100%. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.