Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomia - kurs rozszerzony

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: D.Fx.EKO.SD.DRXXX.R
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekonomia - kurs rozszerzony
Jednostka: Wydział Rolniczo-Ekonomiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Kierunek studiów: studia doktoranckie / 2 ECTS / semestr: -

Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SD

status: fakultatywny

Wymagania wstępne: podstawy mikro i makroekonomii

Pogłębienie znajomości metod analizy mikroekonomicznej i makroekonomicznej. Doskonalenie umiejętności ich zastosowań w bardziej

złożonych sytuacjach. Rozszerzenie standardowego neoklasycznego modelu zachowań podmiotów ekonomicznych na problemy wynikające z niepewności i ryzyka. Zdobycie umiejętności analizy zawodności rynków. Analiza cykliczności w gospodarce i współczesne koncepcje funkcjonowania rynku pracy.

Pełny opis:

1. Ekonomia II – wprowadzenie do przedmiotu.

2. Wybór w warunkach niepełnej informacji. Ryzyko

3. Teoria wyboru konsumenta

4. Wprowadzenie do teorii dobrobytu

5. Monopol i regulacja publiczna

6. Oligopol i modelowanie zachowań rynku oligopolistycznego

7. Efekty zewnętrzne i dobra publiczne.

8. Asymetria informacyjna

9. Współczesne nurty teoretyczne makroekonomii – teoria racjonalnych oczekiwań, teoria histerezy

10. Współczesne modele wzrostu gospodarczego

11. Teoria realnego cyklu koniunkturalnego

12. Teoria poszukiwań na rynku pracy. Bezrobocie w nowej ekonomii keynesistowskiej

Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 36

w tym:

wykłady (podać liczbę godzin) 30 godz.

ćwiczenia i seminaria (podać liczbę godzin) 0 godz.

konsultacje (podać liczbę godzin) 4 godz.

udział w badaniach 0 godz.

obowiązkowe praktyki i staże (podać liczbę godzin) 0 godz.

udział w egzaminie i zaliczeniu (podać liczbę godzin) 2 godz.

praca własna 24 godz.

Literatura:

1. M. Burda, Ch. Wypłosz. Makroekonomia. Podręcznik europejski. PWE.

2. Acocella N., Zasady polityki gospodarczej, PWN.

3. Snowdon B., Vane H., Wynarczyk P., Współczesne nurty teorii makroekonomii.

4. Romer D., Makroekonomia dla zaawansowanych

5. M. Blaug. Teoria ekonomii. PWN.

6. Varian Hal R., Mikroekonomia. Kurs średni - ujęcie nowoczesne.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu ( wykłady + ćwiczenia ) student:

A/ wiedza:

- definiuje zaawansowane pojęcia mikro i makroekonomiczne,

- identyfikuje modele wzrostu gospodarczego i czynniki umożliwiające jego realizację,

- opisuje i interpretuje mechanizm działania istotnych zależności mikro i makroekonomicznych dotyczących teorii wyboru konsumenta, polityki pieniężnej, zatrudnienia, polityki fiskalnej.

- identyfikuje najważniejsze problemy społeczno-ekonomiczne współczesnego świata w tym cykliczność gospodarki i przyczyny kryzysów gospodarczych,

B/ umiejętności:

- rozróżnia i tłumaczy mikroekonomiczne i makroekonomiczne współzależności

- opisuje zasady stosowania narzędzi polityki monetarnej i fiskalnej,

- ilustruje graficznie zależności mikroekonomiczne i makroekonomiczne,

- przewiduje skutki przemian i kryzysów gospodarczych w skali globalnej.

- dzięki krytycznemu i analitycznemu myśleniu wyjaśnia procesy ekonomiczne zachodzące we współczesnych gospodarkach.

- dzięki połączeniu wiedzy teoretycznej z analizą bieżących procesów ekonomicznych broni swego stanowiska w dyskusjach o gospodarce.

C/ kompetencje społeczne:

- akceptuje znaczenie mechanizmów i praw ekonomicznych oraz rolę polityki gospodarczej w procesach makroekonomicznych,

-docenia znaczenie nauki w rozwoju zawodowym,

- obserwuje i ocenia zmiany zachodzące w gospodarce,

- zna i rozumie zależności występujące pomiędzy podmiotami gospodarczymi, a także skutki tych zależności.

- podejmuje się wystąpień publicznych, argumentowania i uzasadniania swych wypowiedzi na forum publicznym oraz współpracy w kilkuosobowej grupie.

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady - egzamin pisemny:

2,0 punktacja uzyskana w trakcie egzaminu pisemnego poniżej 60% pozytywnych odpowiedzi.

3,0 punktacja uzyskana w trakcie egzaminu pisemnego 60-75% pozytywnych odpowiedzi

4,0 punktacja uzyskana w trakcie egzaminu pisemnego 75-90% pozytywnych odpowiedzi

5,0 punktacja uzyskana w trakcie egzaminu pisemnego na poziomie przekraczającym 90% poprawnych odpowiedzi.

Ocena końcowa= ocena z egzaminu (100%)

UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu w własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)