Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia nauki w naukach o środowisku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: D.EX.02.FIL.DK.LLSXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozofia nauki w naukach o środowisku
Jednostka: Zakład Bioróżnorodności Leśnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem kursu jest istota metody naukowej w zastosowaniu do badań z zakresu nauk o środowisku.

Wprowadzenie do logiki. Zastosowanie reguł logiki i wnioskowania dedukcyjnego do formułowania hipotez, do wyprowadzania z nich wnosków i ich testowania oraz do interpretacji wyników badań.

Teorie naukowe oraz mechanizmy ich rozwoju.

Pełny opis:

Wnioskowanie dedukcyjne. Ujęcie aksjomatyczne. Charakterystyka spójników logicznych. Ujęcie założeniowe (dedukcja naturalna)

Elementarne systemy logiczne. Sylogistyka.

Pojęcie prawdopodobieństwa. Bayesowska teoria potwierdzania. Formalne ujęcie rachunku prawdopodobieństwa

Metoda hipotetyczno-dedukcyjna w naukach empirycznych.

Problem obiektywizmu metod zbierania danych. Interpretacja i próba uogólnienia: analiza danych, dyskusja naukowa

Formułowanie i testowanie hipotez. Eksperymenty laboratoryjne, eksperymenty polowe

Modele statystyczne i modele matematyczne w naukach o środowisku

Teoria ekologiczna i jej przemiany

Literatura:

Ajdukiewicz K. 1975. Logika pragmatyczna. PWN, Warszawa.

Cuddington K., Beisner B. E. (Red.) 2005. Ecological paradigms lost. Elsevier Academic Press, Burlington – San Diego – London.

Ford E. D. 2000. Scientific Method for Ecological Research. Cambridge University Press, Cambridge.

Lakatos I. 1995. Pisma z filozofii nauk empirycznych. PWN, Warszawa.

Losee J. 2001. Wprowadzenie do filozofii nauki. Prószyński i S-ka, Warszawa.

Nagel E. 1970. Struktura nauki. PWN, Warszawa.

Peters R. H. 1991. A critique for Ecology. Cambridge University Press, Cambridge.

Pickett S. T. A., Kolasa J., Jones C. G. 1994. Ecological Understanding. Academic Press, San Diego - New York – Boston.

Popper K.R. 1977. Logika odkrycia naukowego. PWN, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Wiedza: doktorant po ukończeniu kursu powinien rozumieć istotę metody naukowej w zastosowaniu do badań z zakresu nauk o środowisku.

Umiejętności: uczestnik kursu powinien umieć zastosować reguły logiki i wnioskowania dedukcyjnego do formułowaniu hipotez, do ich testowania oraz do interpretacji wyników badań.

Kompetencje: doktorant powinien zdawać sobie sprawę z przemian, jakim podlegają teorie naukowe, oraz rozumieć mechanizmy tych zmian.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie w oparciu o aktywność na ćwiczeniach oraz ocenę pracy pisemnej wykonywanej indywidualnie przez każdego uczestnika kursu

Kryteria oceniania: W opracowaniu. Ocena będzie uzależniona od stopnia zaangażowania w dyskusję oraz spójności i oryginalności przedstawionych prac.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)