Endokrynologia zwierząt i człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | B.F6.EZC.SI.BBTSX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Endokrynologia zwierząt i człowieka |
Jednostka: | Katedra Fizjologii i Endokrynologii Zwierząt |
Grupy: |
Biotechnologia, 7 sem. stacjonarne, przedmioty do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Wykłady poświęcone są roli hormonów w regulacji homeostazy , rozwoju, wzrostu, metabolizmu, reprodukcji i stresu u ludzi i zwierząt. Słuchacz pozna główne elementy mechanizmów działania hormonów na receptory i pobudzenia szlaków transdukcji sygnału w komórkach człowieka i innych ssaków, ptaków, gadów, płazów i ryb. Wprowadzone zostaną elementy endokrynologii środowiska poświęcone działaniu czynników chemicznych na układ endokrynny człowieka (endocrine disruptors). Ćwiczenia będą pomocne w zdobyciu praktycznej wiedzy z zakresu metod oznaczania różnych hormonów w tkankach, wykazania skutków stymulacji lub hamowania sekrecji hormonów przysadki i nadnerczy (steroidowych i katecholamin). |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Wprowadzenie do endokrynologii. Gruczoły endokrynne i ich hormony 2. Charakterystyka hormonów-budowa, synteza, sekrecja 3. Mechanizmy działania hormonów 4. Neuroendokrynologia, podwzgórze, przysadka 5. Regulacja procesów wzrostowych przez hormon wzrostu i czynniki wzrostowe 6. Funkcja hormonów tarczycy 7. Trzustka endokrynna i endokrynologia cukrzycy 8. Hormony przewodu pokarmowego 9. Hormonalna regulacja apetytu 10. Homeostaza wapnia –parathormon, kalcytonina, witamina D3 11. Rola hormonów kory nadnerczy 12. Katecholaminy-hormony rdzenia nadnerczy 13. Endokrynologia rozrodu samic 14. Endokrynologia rozrodu samców 15. Endokrynologia środowiska-chemiczne czynniki Tematyka ćwiczeń: Oznaczanie hormonów regulujących metabolizm glukozy Hormony tkanki tłuszczowej Hormony gonad Hormony tarczycy Hormony nadnerczy |
Literatura: |
Traczyk W. “Fizjologia człowieka”, PZWL (2001) Krzymowski T. i wsp. „Fizjologia zwierząt”, PWRiL (2005) Literatura uzupełniająca: Wilson A. „Williams Textbook of Endocrinology”. Saunders Co. (1998) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - student: - opisuje i definiuje podstawowe pojęcia i zagadnienia endokrynologii - rozumie znaczenie endokrynologii zwierząt , człowieka, - posiada wiedzę dotyczącą budowy, funkcji i rozwoju gruczołów endokrynnych zwierzęcych i człowieka - zna czynniki wpływających negatywnie na zdrowie człowieka i zwierząt Umiejętności - student: - posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia , analizy i twórczego wykorzystania informacji z różnych źródeł dotyczących endokrynologii - umie precyzyjnie określić zakres wiedzy z poszczególnych działów endokrynologii przy pomocy różnych metod komunikacji - dokonuje pomiarów parametrów aktywności układu endokrynnego zwierząt i ludzi - potrafi przygotować typowych prac pisemnych dotyczących endokrynologii i dziedzin pokrewnych na podstawie różnych źródeł - potrafi przygotować i wygłosić referat nt zagadnień endokrynnych i wziąć udział w dyskusji Kompetencje społeczne - student: - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie - potrafi pracować odpowiedzialnie w zespole - ma świadomość znaczenia zasad etycznych w przeprowadzaniu doświadczeń na zwierzętach, technik biotechnologicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia -obecność obowiązkowa, kolokwia zaliczeniowe Wykłady- egzamin pisemny w terminie ustalonym ze studentami, możliwość terminu przedsesyjnego Egzamin - trzy pytania opisowe, 30 minut |
Praktyki zawodowe: |
Nie są obowiązkowe, ale jest możliwość podczas ćwiczeń poznania różnych technik stosowanych w endokrynologii |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.