Wprowadzenie do analizy instrumentalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | B.F5.WAI.SI.BBTSX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do analizy instrumentalnej |
Jednostka: | Katedra Biochemii |
Grupy: |
Biotechnologia, 5 sem. stacjonarne, przedmioty do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot realizowany w formie ćwiczeń laboratoryjnych połączonych z seminariami prezentującymi teoretyczne podstawy metod analizy instrumentalnej oraz opisującymi zasadę działania i budowę wykorzystywanej aparatury naukowo-badawczej. Studenci zapoznają się z podstawowymi metodami stosowanymi w analityce przez biotechnologów: spektrofotometrią absorpcyjną w zakresie UV i VIS, spektroskopią fluorescencyjną, chromatografią cieczową kolumnową, cienkowarstwową, gazową. Podczas zajęć studenci uczestniczą w przygotowaniu próbek do analiz metodami instrumentalnymi, w tym materiału biologicznego oraz próbek środowiskowych, samodzielnie dokonują kalibracji urządzeń, przeprowadzają pomiary i dyskutują uzyskane wyniki uwzględniając analizę statystyczną oraz błędy pomiarowe. Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom bezpośredniego dostępu do nowoczesnego sprzętu laboratoryjnego, samodzielne przeprowadzenie doświadczeń oraz wstępne przygotowanie do przyszłej pracy w pracowni analitycznej. |
Pełny opis: |
Podstawy spektrofotometrii absorpcyjnej. Analiza antyoksydantów w materiale roślinnym i produktach spożywczych. Wprowadzenie do chromatografii cieczowej. Rozdział barwników owoców pomidora metodami chromatografii cienkowarstwowej oraz cieczowej, kolumnowej chromatografii adsorpcyjnej. Chromatografia gazowa. Optymalizacja procedur rozdziału chromatograficznego mieszaniny związków alkoholi pierwszorzędowych. Metody analityczne w badaniach próbek środowiskowych. Analiza obciążenia ścieku przemysłowego: wyznaczanie chemicznego zapotrzebowania tlenu (ChZT) z wykorzystaniem zautomatyzowanego systemu mineralizacyjno-analitycznego (Hach Lange). Wprowadzenie do metod fluorescencyjnych. Pomiary fluorescencji aminokwasów i analizy fluorescencji wewnętrznej wybranych białek z wykorzystaniem spektrofluorymetru Hitachi 4500. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. A. Cygański. Chemiczne metody analizy ilościowej. Wydawnictwo WNT 2012. 2. J. Minczewski, Z. Marczenko. Chemia analityczna tom 3: Analiza instrumentalna. PWN 1987. 3. W. Szczepaniak. Metody instrumentalne w analizie chemicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008 4. Z. Witkiewicz, J. Hepter. Chromatografia gazowa, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2009 5. A. Adamowicz, J. Dziedzic, M. Kruczek, F. Miałkowski, W. Petrusewicz. Analiza instrumentalna. Wydawnictwo PZWL Warszawa 1983. Literatura uzupełniająca 6. St. Przestalski. Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki. Wyd. Uniw. Wroc. 2009. 7. Z. Jóźwiak, G. Bartosz. Biofizyka. Wybrane zagadnienia wraz z ćwiczeniami. Wyd. Nauk. PWN W-wa 2012. 8. Galen W. Ewing – Metody instrumentalne w analizie chemicznej. Wyd. trzecie, PWN, Wwa 1980 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma wiedzę dotyczącą budowy i działania aparatury pomiarowej Zna zasady poboru i przygotowywania do analizy próbek środowiskowych Ma wiedzę dotyczącą mechanizmu rozdziału mieszaniny związków metodami chromatografii cieczowej oraz gazowej Zna teoretyczne podstawy spektrofotometrii absorpcyjnej i emisyjnej Opisuje główne obszary zastosowania poznanych metod oraz ich ograniczenia. Umiejętności Proponuje wybór odpowiedniej metody analitycznej w zależności od rodzaju próbki oraz wyznaczanych parametrów Przygotowuje próbkę do analizy, sporządzając odpowiednie bufory oraz pozostałe odczynniki Posługuje się aparaturą w celu dokonania odpowiedniej analizy, dbając o jej optymalne wykorzystanie i prawidłową pracę Korzysta ze specjalistycznej terminologii do opisu zjawisk związanych z poznanymi metodami analitycznymi Opracowuje oraz interpretuje wyniki przeprowadzonych analiz Kompetencje społeczne Zna i stosuje podstawowe zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium analitycznym Posiada zdolność do pracy zespołowej przy organizacji i przeprowadzaniu doświadczeń, mając świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się w celu poszerzania wiedzy, umiejętności i kompetencji (studia II stopnia, podyplomowe i inne) |
Metody i kryteria oceniania: |
203 zaliczenie raportu/sprawozdania z prac laboratoryjnych/ćwiczeń praktycznych (grupowe) 711 rozwiązanie zadania problemowego, analiza przypadku |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.