Fizjologia stresu roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | B.F5.FSR.SI.BBTSX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia stresu roślin |
Jednostka: | Katedra Fizjologii, Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie mechanizmów reakcji organizmów na niekorzystne czynniki a także możliwości adaptacji oraz aklimatyzacji roślin. Słuchacze zyskają kompetencje w zakresie znajomości skutków oddziaływania na rośliny czynników fizycznych (niska i wysoka temperatura, susza i nadmiar wody, ozon, tlen, nadmierne promieniowanie słoneczne) i biotycznych. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: Terminologia, definicje, czynniki stresu, przegląd mechanizmów uszkodzeń, podstawowe systemy utrzymywania homeostazy Chłód: struktura i fizyczne własności membran komórkowych oraz enzymów, mechanizmy uszkodzeń, tolerancji i adaptacji, białka stresu chłodowego hartowanie, fotosynteza, wzrost i bilans wodny roślin, metody oceny odporności roślin na chłód Mróz: mechanizmy uszkodzeń roślin, mechanizm nabywania odporności na mróz u różnych grup roślin, metody oceny odporności na mróz Wysoka temperatura: Wrażliwość roślin na stres termiczny, uszkodzenia powstające pod wpływem szoku termicznego, mechanizmy obronne uruchamiane w stresie termicznych, aklimatyzacja do stresu i tolerancja stresu Stres wodny: wpływ suszy na przebieg procesów życiowych, czynniki regulacji uwodnienia komórek i roślin, bilans wodny, wpływ dehydratacji na membrany komórkowe i enzymy, hormony a deficyt wodny roślin, reakcja na zalewanie i zasolenie gleby oraz działanie wysokiej temperatury, tolerancja roślin na stres wodny, jakościowe i ilościowe metody oceny stopnia odporności roślin na suszę Stres tlenowy: mechanizmy powstawania wolnych rodników i metaboliczne skutki ich oddziaływania, nadprodukcja reaktywnych form tlenu w różnych warunkach środowiska, wpływ środowiska i genotypu na system antyoksydacyjny, działanie przeciwutleniaczy niskocząsteczkowych i enzymatycznych w komórkach roślinnych, Czy tolerancja na szkodliwe warunki zależy od działania antyoksydantów?, rośliny transgeniczne o podwyższonej odporności na wolne rodniki Stres świetlny: mechanizm, ekologiczne znaczenie i możliwości wykorzystania Stres biotyczny: czynniki wywołujące stres biotyczny, zaburzenia metaboliczne zachodzące pod wpływem stresu, mechanizmy obronne uruchamiane przez rośliny Zbadanie wpływu chłodu na wydajność fotochemiczną PSII gatunków ciepłolubnych roślin Wpływ hartowania na mróz na zmiany zawartości cukrów rozpuszczalnych, wartości potencjału osmotycznego i mrozoodporność roślin Histochemiczne oznaczanie poziomu anionorodnika ponadtlenkowego w tkankach roślin poddanych stresowi termicznemu Infekowanie roślin w warunkach laboratoryjnych, oznaczanie dynamiki zmian w zawartości związków fenolowych w tkance porażonej i kontrolnej Fotoinhibicja aparatu fotosyntetycznego |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Z. Strack, D. Chołuj, B. Niemyska: Fizjologiczne reakcje roślin na niekorzystne czynniki środowiska, SGGW, 1993. 2. J. Kopcewicz, S. Lewak: Fizjologia roślin, PWN Warszawa, 2002. 3. G. Bartosz: Druga twarz tlenu, PWN Warszawa, 2003. 4. A. Płażek: Fizjologiczne aspekty indukowanej chłodem lub ozonem krzyżowej tolerancji jęczmienia, kostrzewy i rzepaku na sters biotyczny. Zeszyty Naukowe AR w Krakowie, 2002. Literatura uzupełniająca: 1. R. Wilkinson: Plant-Environment interactions, NY, Basel, Hong Kong, 1994. 2. MF Thomashow: So, whats New In the field of cold acclimation? Lots” Plant Physiol 125: 89-93, 2001. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Zna mechanizmy oddziaływania czynników abiotycznych środowiska na organizmy roślinne Zna mechanizmy oddziaływania czynników biotycznych środowiska na organizmy roślinne Rozumie całościowo powiązania organizmów roślinnych i środowiska Umiejętności: Posługuje się technikami z zakresu fizjologii stresu Rozumie teksty naukowe z zakresu fizjologii stresu Potrafi interpretować rezultaty pomiarów |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą: Wymienia oddziaływania stresowe i potrafi je analizować kompleksowo Stosuje narzędzia do badań stresu, porównuje je oraz dobiera do rozwiązania konkretnego problemu na ocenę dobrą: Wymienia oddziaływania stresowe i potrafi je analizować Zna narzędzia badań stresowych i potrafi je stosować na ocenę dostateczną: Wymienia przykłady oddziaływań stresowych, ale nie potrafi ich analizować Zna pojedyncze narzędzia badań stresowych na ocenę niedostateczną: Nie wymienia podstawowych oddziaływań stresowych Nie zna narzędzi do badań oddziaływań stresowych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.