Selekcja w kulturach in vitro roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | B.F3.SKR.SM.BBTSA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Selekcja w kulturach in vitro roślin |
Jednostka: | Zakład Genetyki, Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Studenci zapoznają się z metodami i zasadami prowadzenia selekcji w kulturach in vitro. Nabędą umiejętności przeprowadzenia selekcji materiału roślinnego w kulturach protoplastów, kalusa czy pędów w obecności różnych czynników selekcyjnych. Omówione zostaną zagadnienia zmienności somaklonalnej i jej indukcji w kulturach in vitro. Przedstawione zostaną najważniejsze kierunki selekcji w kulturach in vitro roślin oraz ich zastosowanie w hodowli nowych odmian roślin użytkowych. Studenci przeprowadzą doświadczenia selekcji pod kątem odporności na patogeny, herbicydy, suszę, zasolenie oraz selekcji linii fotoautotroficznych. Doświadczenia będą obejmowały rośliny ogrodnicze, rolnicze i lecznicze. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: Zmienność somaklonalna i sposoby jej indukcji w kulturach in vitro Podstawy i kierunki selekcji w kulturze in vitro Rodzaje czynników selekcyjnych (Kultury patogenów jako źródło elicytorów) Warunki prowadzenia selekcji oraz skuteczność selekcji Zadania i znaczenie selekcji Selekcja w kulturach in vitro wybranych roślin ogrodniczych Selekcja w kulturach in vitro ziemniaka Selekcja w kulturach in vitro zbóż Selekcja w kulturach in vitro rzepaku, buraka cukrowego, roślin motylkowych Selekcja w kulturach in vitro roślin leczniczych Tematyka ćwiczeń: Badanie odporności tytoniu na suszę, selekcja w kulturach kalusowych Selekcja linii odpornych na herbicydy w kulturach pędowych rzepaku Selekcja linii fotoautotroficznych kalusa tytoniu. Spektrofotometryczna ocena zawartości chlorofilu. Ocena odporności mięty i dziurawca na zasolenie, selekcja w kulturach pędowych. Przygotowanie filtratu pokulturowego z kultury bakterii Ervinia carotovora wywołującego mokrą zgniliznę korzeni marchwi Selekcja linii odpornych na Ervinia carotovora w kulturach tkanki kalusowej marchwi Przygotowanie filtratu pokulturowego z kultury grzyba Alternaria radicina wywołującego czarną zgniliznę korzeni marchwi Selekcja linii odpornych na Alternaria radicina w kulturach protoplastów marchwi Obserwacje i analiza wyników dotyczących selekcji badanych roślin |
Literatura: |
1. Malepszy S. (red.), 2001. Biotechnologia roślin. PWN, Warszawa 2. Malepszy S. (red.), 2009. Biotechnologia roślin. PWN, Warszawa 3. Woźny A., Przybył K. (red.), 2004. Komórki roślinne w warunkach stresu t.II: Komórki in vitro. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 4 .Kayser O., Müller R. (tł. Kieć-Kononowicz K., Kononowicz T.) 2003. Biotechnologia farmaceutyczna. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 5. Svabova L., Lebeda A., 2005. In vitro selection for improved plant resistance to toxin-producing pathogens. J. Phytopathology 153, 52-64 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Objaśnia pojęcie zmienności somaklonalnej i opisuje warunki jej indukcji w kulturach in vitro roślin Zna techniki i zasady selekcji komórek i tkanek roślinnych w kulturach in vitro Zna najważniejsze kierunki selekcji w kulturach in vitro roślin ogrodniczych, rolniczych i leczniczych Ma wiedzę na temat znaczenia selekcji in vitro w agrobiotechnologii Umiejętności: Potrafi samodzielnie przygotować pożywki i filtraty pokulturowe z kultur bakterii i grzybów do doświadczeń selekcyjnych Potrafi samodzielnie przeprowadzić selekcję w kulturach in vitro na różnych eksplantatach wyjściowych Posiada umiejętność doboru i obsługi specjalistycznej aparatury niezbędnej do przygotowania czynników selekcyjnych oraz obserwacji doświadczeń Potrafi przeprowadzić obserwacje oraz zinterpretować wyniki eksperymentów wykazując się umiejętnością krytycznej analizy i selekcji informacji Kompetencje społeczne: Docenia rolę doskonalenia roślin użytkowych dla potrzeb człowieka Rozumie potrzebę systematycznego dokształcania się i studiowania literatury w celu poszerzenia i pogłębienia wiedzy z zakresu agrobiotechnologii |
Metody i kryteria oceniania: |
sprawozdania z ćwiczeń, test zaliczeniowy Na ocenę 2: Nie zna podstaw zmienności somaklonalnej oraz selekcji w kulturach in vitro, a także ich praktycznego zastosowania. Nie zna technik in vitro wykorzystywanych do indukcji zmienności oraz przeprowadzania selekcji. Nie jest świadomy konieczności ustawicznego zdobywania wiedzy z zakresu agrobiotechnologii oraz doskonalenia roślin użytkowych. Na ocenę 3: Wymienia sposoby indukcji zmienności somaklonalnej oraz zna podstawy selekcji w kulturach in vitro. Podaje niektóre przykłady ich zastosowania w hodowli roślin użytkowych. Zna techniki in vitro wykorzystywane do indukcji zmienności oraz przeprowadzania selekcji. Potrafi samodzielnie przygotować pożywki i filtraty pokulturowe z kultur bakterii i grzybów do doświadczeń selekcyjnych. Posiada świadomość ustawicznego dokształcania się w zakresie agrobiotechnologii, ale nie potrafi odpowiednio wykorzystać zdobytej wiedzy. Na ocenę 4: Opisuje zjawisko zmienności somaklonalnej, warunki prowadzenia selekcji w kulturach in vitro, a także wymienia zadania i znaczenie selekcji w kulturach in vitro wybranych roślin ogrodniczych, rolniczych i leczniczych. Potrafi samodzielnie przeprowadzić selekcję w kulturach in vitro na różnych eksplantatach wyjściowych. Posiada umiejętność doboru i obsługi specjalistycznej aparatury niezbędnej do przygotowania czynników selekcyjnych oraz obserwacji doświadczeń Posiada świadomość ustawicznego dokształcania się w zakresie agrobiotechnologii. Potrafi w odpowiedni sposób wykorzystać zdobytą wiedzę. Na ocenę 5: Wymienia i zna wszystkie pojęcia oraz zasady dotyczące zmienności somaklonalnej oraz selekcji w kulturach in vitro, ich zastosowania w hodowli roślin użytkowych, proponuje rozwiązania zmierzające do doskonalenia roślin użytkowych. Potrafi samodzielnie przeprowadzić selekcję w kulturach in vitro zarówno dla roślin rolniczych, ogrodniczych jak i leczniczych na różnych eksplantatach wyjściowych wykorzystując odpowienia aparature badawczą.Potrafi wyciągać wnioski z przeprowadzonych doświadczeń Posiada świadomość ustawicznego dokształcania się w zakresie agrobiotechnologii. Potrafi w odpowiedni sposób wykorzystać zdobytą wiedzę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.