Podstawy nanotechnologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | B.F3.PNA.SI.BBTSX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy nanotechnologii |
Jednostka: | Katedra Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Wykłady: Nanotechnologia-wstęp: historia nanotechnologii, przykłady zastosowań nanocząstek w starożytności i w średniowieczu. W jaki sposób natura udoskonala strukturę i funkcjonalność w skali nano. Definicja i podział nanocząstek (0D, 1D i 2D). Podział nanomateriałów: organiczne, nieorganiczne i mieszane. Metody produkcji nanomateriałów: od dołu do góry („bottom-up”) oraz z góry na dół („top-down”). Nanocząstki nieorganiczne (nanometale, nanotlenki, kropki kwantowe, nanostruktury węgla). Zastosowanie nanocząstek niorganicznych w biotechnologii. Nanorurki węgla i grafen. Funkcjonalizacja. Właściwości fizykochemiczne i zastosowania. Metody syntezy nanostruktur węglowych. Nanocząstki organiczne i mieszane (nanokapsułki, liposomy, nanometale i kropki kwantowe stabilizowane). Zastosowanie nanocząstek organicznych i mieszanych w biotechnologii. Biopolimery. Korzyści płynące z zastosowania biopolimerów w nanotechnologii. Biokompozyty zawierające nanocząstki i ich zastosowanie w biotechnologii. Nanokapsułki, metody otrzymywania i zastosowanie. Nanosensory w biotechnologii. Zastosowanie nanocząstek do wykrywania związków toksycznych i metali ciężkich. Ćwiczenia: Wstęp do laboratorium i metod instrumentalnych w nanotechnologii. Metody otrzymywania nanocząstek. Biosynteza (przyjazne do środowiska) nanometali. Badanie właściwości optycznych (widma UV/VIS i PL). Spektroskopia UV/VIS do wyznaczenia rozmiaru i stężeń nanometali. Wpływ biocząsteczek na właściwości optyczne nanometali. Metody otrzymywania nanocząstek. Biosynteza nanocząstek. Otrzymywanie kropek kwantowych. Badanie właściwości optycznych kropek kwantowych. Wpływ biocząsteczek na właściwości optyczne kropek kwantowych. Otrzymywanie biokompozytów zawierających nanocząstki. Wpływ biocząsteczek (polisacharydy naturalne i modyfikowane, aminokwasy, białka, DNA) na rozmiar otrzymanych nanocząstek. Nanostruktury węgla, funkcjonalizacja nanorurek węglowych. Synteza nanostruktur węglowych z zastosowaniem biopolimerów. Nanosensory. Wykrywanie zmian kwasowo-zasadowych, śladowych ilości metali ciężkich oraz innych substancji stanowiących zagrożenie dla organizmów żywych i dla środowiska za pomocą bionanomateriałów. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Ed Regis, Nanotechnologia. Narodziny nowej nauki, czyli świat cząsteczka po cząsteczce, Warszawa, 2001. 2. R.W. Kelsall, I.W. Hamley, M. Geoghegan, Nanotechnologie, Wydawnictwo Naukowe PWN 2008. 3. Piotr Tomasik, Nanotechnologia żywności , Wydawnictwo Krakowskiej Wyższej Szkoły Promocji Zdrowia, Kraków 2016. Uzupełniająca: 1. B. Dręczewski, A. Herman, Nanotechnologia: Stan obecny i perspektywy, Gdańsk 1997. 2. K. Kurzydłowski, M. Lewandowska, Nanomateriały inżynierskie, konstrukcyjne i funkcjonalne, Wydawnicwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: podstawowe własności fizykochemiczne nanomateriałów, metod ich wytwarzania i projektowania materiałów w nanoskali poszczególne typy nanocząstek syntezę materiałów w skali nano zależności wynikające z rozmiaru a ich właściwościami fizycznymi, chemicznymi i biochemicznymi techniki i metody obrazowania nanomateriałów aspekty regulacyjne dotyczące nanomateriałów oraz środki bezpieczeństwa związane z ich wytwarzaniem i składowaniem UMIEJĘTNOŚCI: posługiwać się sprzętem laboratoryjnym zaplanować syntezę materiałów w skali nano pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł dotyczących nowoczesnych materiałów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie wybrać odpowiednie metody i techniki służące do obrazowania i charakterystyki nanomateriałów KOMPETENCJE SPOŁECZNE: pracy i współpracy w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólne planowane i realizowane zadania kształcenia ustawicznego w zakresie nauk przyrodniczych wzięcia odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w laboratorium uznania roli jaką odgrywają we współczesnym świecie nanomateriały |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: test końcowy - udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50%. Ćwiczenia: zaliczenie ćwiczeń na podstawie indywidualnych sprawozdań - udział w końcowej ocenie modułu 50 %. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.