Rekultywacja terenów zdegradowanych i przyrodnicze wykorzystanie odpadów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | A.s2.RTZWO.SM.OZEGX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rekultywacja terenów zdegradowanych i przyrodnicze wykorzystanie odpadów |
Jednostka: | Katedra Inżynierii Bioprocesów, Energetyki i Automatyzacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy zagadnień związanych z przywracaniem funkcjonalności podstawowym zasobom środowiska z wykorzystaniem odpadów. |
Pełny opis: |
Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami prowadzenia procesu rekultywacji na terenach zdegradowanych działalnością rolnicza i przemysłowa, a w szczególności działalnością związana z gospodarką odpadami . Ponadto celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami przyrodniczego zagospodarowania odpadów. Słuchacze zapoznają się z podstawami prawnymi rekultywacji w UE, podstawowymi problemami związanymi z rewitalizacja obszarów zdegradowanych, czynnikami warunkującymi sukces prowadzonego przedsięwzięcia oraz sposobami zagospodarowania odpadów. |
Literatura: |
1. Gołda T. 2005 Rekultywacja AGH w Krakowie, Kraków 2. Baran S., Łabętowicz J., Krzywy E. 2011 Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy teoretyczne i praktyczne PWRiL, Warszawa 3. Karczewska A. 2008 Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych. UWP Wrocław, Wrocław 4. Maciak F. 1995 Ochrona i rekultywacja środowiska SGGW Warszawa, Warszawa 5. Krzaklewski W. 1988 Leśna rekultywacja i biologiczne zagospodarowanie nieużytków poprzemysłowych AR w Krakowie, Kraków |
Efekty uczenia się: |
Student ma wiedze o aspektach prawnych i ekonomicznych dotyczących procesu rekultywacji terenów zdegradowanych oraz wpływu projektowanych rozwiązań inżynierskich na kształtowanie i rozwój obszarów wiejskich. Student uzyskuje wiedze o przyrodniczych możliwościach zagospodarowania odpadów. Student wie, jakie są skutki środowiskowe wykorzystywania odpadów na cele nawozowe oraz jakie czynniki wpływają na poprawę żyzności gleby. Student potrafi samodzielnie planować i przeprowadzać procesy rekultywacji terenów zdegradowanych oraz wykonywać pomiary środowiskowe i właściwie interpretować uzyskane wyniki. Student potrafi wyciągać wnioski z przeprowadzonego procesu rekultywacji terenów zdegradowanych. Student zna wady i zalety podejmowanych działań systemowych i pozatechnicznych procesów rekultywacji i przyrodniczego zagospodarowania odpadów (środowiskowe, prawne, ekonomiczne) w aspekcie podejmowanych działań inżynierskich oraz w projektowaniu wybranych elementów środowiska. Student potrafi zidentyfikować i sformułować zagadnienia inżynierskie związane z procesami rekultywacji i przyrodniczym zagospodarowaniem odpadów. Student umie ocenić przydatność zaproponowanych zagadnień i wybrać właściwe narzędzia do rozwiązania przedstawionego problemu inżynierskiego. Student posiada świadomość społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego, posiada świadomość ryzyka związanego z rekultywacja terenów zdegradowanych i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie kształtowania i ochrony środowiska. Student ma świadomość wpływu i skutków prowadzania gospodarki odpadami na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza, kompetencje i umiejętności studentów są weryfikowane w głównej mierze podczas egzaminu końcowego z przedmiotu. Ocenę uzupełniają oceny z realizacji projektów podczas zajęć, dyskusji oksfordzkich oraz przygotowywania projektów związanych z działalnością środowiskową. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.