Chemia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | A.s2.CHEMX.SI.TILXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia |
Jednostka: | Wydział Technologii Żywności |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat właściwości związków nieorganicznych wynikających z budowy ich cząsteczek oraz położenia w układzie okresowym. Cel obejmuje również podstawowe pojęcia i prawa opisujące te właściwości, a także nabranie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń chemicznych i czynności laboratoryjnych niezbędnych do rozwiązywania przez studentów problemów w trakcie ich dalszego studiowania oraz pracy zawodowej. Zajęcia obejmują tematy prezentujące aktualny stan wiedzy na temat budowy atomów i cząsteczek związków chemicznych, rodzaju reakcji chemicznych, nomenklatury i właściwości związków nieorganicznych, reakcji zachodzących w roztworach wodnych, kinetyki i uwarunkowań termodynamicznych zachodzenia reakcji, procesów oksydacyjno-redukcyjnych oraz znaczenia tych zagadnień i ich praktycznego wykorzystania. |
Pełny opis: |
WYKŁADY: 1. Budowa materii, atom, cząstki elementarne, jądro atomowe, izotopy - zastosowanie, alotropia. 2. Struktura elektronowa atomu, liczby kwantowe, orbitale atomowe, konfiguracja elektronowa pierwiastków. 3. Układ okresowy pierwiastków. Właściwości pierwiastków wynikające z ich położenia w układzie okresowym. 4. Elektroujemność. Rodzaje wiązań chemicznych i wpływ rodzaju wiązania na właściwości związku chemicznego. 5. Podstawowe pojęcia i prawa chemiczne. Prawo zachowania masy, stałości składu, prawo Avogadro. Współczesne poglądy na budowę atomu. 6. Typy reakcji chemicznych. Szybkość reakcji. Reakcje nieodwracalne i odwracalne, stan równowagi, reguła przekory. 7. Roztwory nienasycone, nasycone, krystalizacja. Sposoby wyrażania stężeń roztworów. Przeliczanie stężeń. 8. Elektrolity. Dysocjacja elektrolityczna, stała i stopień dysocjacji, prawo rozcieńczeń Ostwalda. 9. Autodysocjacja wody, iloczyn jonowy wody, wykładnik stężenia jonów wodorowych pH i wodorotlenowych pOH. 10. Wyznaczanie pH roztworów, hydroliza soli, odczyn roztworów soli, roztwory buforowe. 11. Iloczyn rozpuszczalności, związki trudno rozpuszczalne, reakcje wytrącania osadów. 12. Teorie kwasów i zasad. Hydroliza soli, roztwory buforowe. 13. Układy koloidalne: charakterystyka, podział i metody otrzymywania. Budowa cząstek koloidalnych. Koagulacja i peptyzacja koloidów. 14. Reakcje utleniania-redukcji. Bilansowanie reakcji redoks. 15.Szereg elektrochemiczny, potencjały elektrodowe, elektrody I-go i II-go rodzaju. Ogniwa galwaniczne. ĆWICZENIA: 1. Regulamin pracowni, zasady BHP. Zasady pracy z odczynnikami chemicznymi (zagrożenia i środki ostrożności). Odpady chemiczne i ich utylizacja. Szkło laboratoryjne i podstawowy sprzęt w laboratorium chemicznym. Podstawowe czynności laboratoryjne. 2. Klasyfikacja związków nieorganicznych. Zapis wzorów sumarycznych i strukturalnych tych związków. 3. Klasyfikacja reakcji związków nieorganicznych. Przeprowadzenie reakcji chemicznych. Zapis równań reakcji. Formułowanie obserwacji i wniosków. Obliczenia stechiometryczne. 4. Analiza jakościowa soli. Reakcje charakterystyczne niektórych kationów: Pb2+ , Cu2+, Co2+, Fe2+, Fe3+, Ni2+, Cr3+, Al3+, Zn2+, Mg2+, NH4+, Na+ oraz niektórych anionów: NO3-, Cl- , CO32- , S2- , SO42- 5. Odczyn roztworów, skala pH. Wyznaczanie pH roztworów soli, kwasów i zasad metodą potencjometryczną. 6. Hydroliza soli – odczyn roztworów soli hydrolizujących i niehydrolizujących. 7. Sporządzanie roztworów o określonych stężeniach procentowych i molowych z naważek oraz przez rozcieńczanie roztworów stężonych. Obliczenia ze stężeń roztworów. 8. Wstęp do analizy objętościowej – alkacymetria. Sporządzanie roztworów około 0,1M kwasu solnego i około 0,1M wodorotlenku sodu. 9. Mianowanie sporządzonego roztworu kwasu solnego, mianowanie sporządzonego roztworu wodorotlenku sodu. 10. Oznaczenia acydymetryczne: oznaczanie zawartości słabych i mocnych zasad w próbce roztworu. 11. Oznaczenia alkalimetryczne: oznaczanie zawartości słabych i mocnych kwasów w próbce roztworu. Obliczenia w analizie objętościowej. 12. Reakcje utleniania-redukcji. Samorzutny kierunek reakcji redoks. Bilansowanie reakcji redoks. 13. Podstawy oksydymetrii. Manganometria. Mianowanie roztworu KMnO4.Ilościowe oznaczanie Fe2+ w próbce roztworu. 14. Podstawy oksydymetrii. Jodometria. Mianowanie roztworu tiosiarczanu sodu. Jodometryczne oznaczanie zawartości Cu2+ w roztworze. 15. Kompleksometria. Oznaczanie twardości wody metodą kompleksometryczną. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bielański A. Podstawy chemii nieorganicznej. Tom 1 i 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011. 2. Cox P.A. Chemia nieorganiczna. Krótkie wykłady. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009. 3. P. Szlachcic, J. Szymońska, B. Jarosz, E. Drozdek, O. Michalski, A. Wisła-Świder. „Chemia I. Skrypt do ćwiczeń laboratoryjnych z chemii nieorganicznej i analitycznej”, Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, 2014. Literatura uzupełniająca: 1. K. Pazdro "Podstawy chemii" Wyd. Pazdro W-wa 2004 2. K. Pazdro " Zbiór zadań z chemii" Wyd. Pazdro W-wa 2005 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - absolwent ma podstawową wiedzę z fizyki niezbędną do zrozumienia zjawisk i procesów występujących w systemach logistycznych. UMIEJĘTNOŚCI - absolwent potrafi przeprowadzać obserwacje i pomiary; analizować i interpretować ich wyniki. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - absolwent ma świadomość konieczności ciągłego zdobywania wiedzy; dokształcania i samodoskonalenia w zakresie transportu i logistyki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny ograniczony czasowo Na ocenę 2,0 Student uzyskał mniej niż 50% punktów możliwych do uzyskania za poprawne rozwiązanie zadań Na ocenę 3,0 Student uzyskał od 50 do 65% punktów możliwych do uzyskania za poprawne rozwiązanie zadań Na ocenę 3,5 Student uzyskał od 66 do 75% punktów możliwych do uzyskania za poprawne rozwiązanie zadań Na ocenę 4,0 Student uzyskał od 76% do 85% punktów możliwych do uzyskania za poprawne rozwiązanie zadań Na ocenę 4,5 Student uzyskał od 86% do 95% punktów możliwych do uzyskania za poprawne rozwiązanie zadań Na ocenę 5,0 Student uzyskał powyżej 95% punktów możliwych do uzyskania za poprawne rozwiązanie zadań. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.