Projektowanie i eksploatacja systemów energetyki odnawialnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | A.s1.PESEO.SM.OZEXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie i eksploatacja systemów energetyki odnawialnej |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Rolniczej i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem jest zapoznanie słuchaczy z istniejącymi systemami energetycznymi i możliwościami techniczno-eksploatacyjnymi ich współpracy. Dokładna znajomość zagadnień budowy urządzeń oraz zachodzących w nich procesów stanowi podstawę do racjonalnego i efektywnego łączenia poszczególnych systemów oraz zwiększenie niezawodności. W programie omawiane są zintegrowane systemy energetyki odnawialnej, możliwości ich łączenia w aspekcie energetycznym i ekologicznym. Absolwent po ukończonym kursie winien posiadać wiedzę w zakresie technicznych możliwości korzystania z dostępnych źródeł energii, znać zachodzące w nich procesy oraz posiadać umiejętność zaprojektowania podstawowych bloków wykorzystujących lokalne dostępne źródła energii. |
Pełny opis: |
Wykłady: Energia słoneczna - możliwości jej przetwarzania Energia słoneczna - efektywność wykorzystania i uwarunkowania prawne Biogaz - technologie pozyskania oraz oczyszczania, gospodarka strumieniami energii Geotermia głęboka, zasoby, możliwości pozyskania energii Wymienniki ciepła oraz zbiorniki buforowe Energia wody, mała i duża energetyka wodna Energia wiatru, rozwiązania techniczne - efektywność Ćwiczenia proj.: Projektowanie układów solarnych Projekt skojarzonej gospodarki energetycznej oraz bezpieczeństwo Uwarunkowania prawne w zakresie odnawialnych źródeł energii Ćwiczenia lab.: Gospodarka ciepłem w systemach skojarzonych Połączone systemy grzewcze: kolektory słoneczne, pompa ciepła, ogniwa fotowoltaiczne Skojarzona gospodarka energetyczna w obiektach pod osłonami Zabezpieczenie surowcowe biogazowni oraz gospodarka strumieniami energii |
Literatura: |
1. Tytko R. 2009 Odnawialne źródła energii: Wybrane zagadnienia OWG, Warszawa 2. Praca Zbiorowa 2008 Odnawialne i niekonwencjonalne źródła energii: poradnik Tarbonus Sp. z o.o., Kraków 3. Kordylewski W. 2001 Spalanie i paliwa Oficyna wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 4. Kołodziej. B, Motyka M. 2012 Odnawialne źródła energii : rolnicze surowce energetyczne PWRiL, Poznań 5. Mokrzycki E. 2005 Podstawy gospodarki surowcami energetycznymi Uczelniane Wydawnictwo Naukowo - Dydaktyczne AGH, Kraków |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PIE_W1 zna podstawowe źródła energii oraz urządzenia do jej pozyskania, jak również posiada wiedzę z zakresu eksploatacji i cyklu życia tych urządzeń PIE_W2 definiuje pojęcia z zakresu projektowania złożonych systemów energetycznych i ich wzajemne relacje Umiejętności PIE_U1 oblicza bilans energetyczny skojarzonych systemów energetycznych PIE_U2 sporządza schematy technologiczne, oraz dobiera parametry współpracujących urządzeń PIE_U3 ocenia stopień funkcjonalności oraz przedstawia zalety, wady i zagrożenia płynące z eksploatacji złożonych systemów energetycznych PIE_U4 dobiera i zestawia źródła energii, oraz wskazuje możliwości jej transformacji Kompetencje społeczne PIE_K1 ma świadomość zalet i zagrożeń dla ludzi i środowiska wynikających z integrowania systemów energetycznych, w tym energetyki odnawialnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt kształcenia dla przedmiotu – PIE_W1 Na ocenę 3.0 Ma ograniczoną wiedzę o źródłach energii i urządzeniach energetycznych oraz cyklu życia tych urządzeń, zna podstawowe pojęcia z tego zakresu. Na ocenę 4.0 Ma podstawowa wiedzę o źródłach energii i urządzeniach energetycznych oraz cyklu życia tych urządzeń, zna większość pojęć z tego zakresu. Na ocenę 5.0 Ma dobrze ugruntowaną wiedzę o źródłach energii i urządzeniach energetycznych oraz cyklu życia tych urządzeń, zna wszystkie pojęcia z tego zakresu. Efekt kształcenia dla przedmiotu – PIE_W2 Na ocenę 3.0 Definiuje wybrane pojęcia z zakresu projektowania złożonych systemów energetycznych, popełnia błędy w określaniu wzajemnych relacji. Na ocenę 4.0 Definiuje większość pojęć z zakresu projektowania złożonych systemów energetycznych oraz poprawnie określa ich wzajemne relacje. Na ocenę 5.0 Definiuje wszystkie pojęcia z zakresu projektowania złożonych systemów energetycznych oraz określa ich wzajemne relacje, uzasadnia swoją opinie. Efekt kształcenia dla przedmiotu – PIE_U1 Na ocenę 3.0 Z drobnymi błędami sporządza bilans skojarzonych systemów energetycznych, przy czym poprawnie bilansuje wybrane pojedyncze strumienie energii. Na ocenę 4.0 Poprawnie sporządza bilans skojarzonych systemów energetycznych. Na ocenę 5.0 Poprawnie sporządza bilans skojarzonych systemów energetycznych, analizuje rożne warianty i stopnie skojarzenia tych systemów. Efekt kształcenia dla przedmiotu – PIE_U2 Na ocenę 3.0 W ograniczony sposób (z drobnymi błędami) sporządza schematy technologiczne urządzeń energetycznych, dobiera parametry współpracujących urządzeń bez uzasadnienia. Na ocenę 4.0 Poprawnie sporządza schematy technologiczne urządzeń energetycznych, dobiera parametry współpracujących urządzeń przy niepełnym uzasadnieniu. Na ocenę 5.0 Poprawnie sporządza schematy technologiczne urządzeń energetycznych, dobiera parametry współpracujących urządzeń z pełnym uzasadnieniem. Efekt kształcenia dla przedmiotu – PIE_U3 Na ocenę 3.0 W ograniczony sposób ocenia stopień funkcjonalności, z niewielkimi błędami przedstawia zalety, wady i zagrożenia płynące z eksploatacji złożonych systemów energetycznych. Na ocenę 4.0 Poprawnie dokonuje oceny stopnia funkcjonalności oraz przedstawia zalety, wady i zagrożenia płynące z eksploatacji złożonych systemów energetycznych. Na ocenę 5.0 Aktywnie dokonuje oceny stopnia funkcjonalności, przedstawia zalety, wady i zagrożenia płynące z eksploatacji złożonych systemów energetycznych z dogłębnym uzasadnieniem. Efekt kształcenia dla przedmiotu – PIE_U4 Na ocenę 3.0 W niepełnym zakresie dobiera i zestawia źródła energii, nie zawsze jest w stanie dokonać oceny możliwości transformacji energii do innej postaci. Na ocenę 4.0 Poprawnie dobiera i zestawia źródła energii, oraz prawidłowo ocenia możliwości transformacji energii do innej postaci. Na ocenę 5.0 Aktywnie dobiera i zestawia źródła energii, oraz prawidłowo ocenia możliwości transformacji energii do innej postaci z podaniem urządzeń do tego potrzebnych. Efekt kształcenia dla przedmiotu – PIE_K1 Na ocenę 3.0 Ma ograniczona świadomość zalet i zagrożeń dla ludzi i środowiska płynących z wykorzystywania zintegrowanych systemów energetycznych, w tym energetyki odnawialnej. Na ocenę 4.0 Ma świadomość zalet i zagrożeń dla ludzi i środowiska płynących z wykorzystywania zintegrowanych systemów energetycznych, w tym energetyki odnawialnej. Na ocenę 5.0 Ma świadomość i potrafi aktywnie dostrzegać zalety i zagrożenia dla ludzi i środowiska płynące z wykorzystywania zintegrowanych systemów energetycznych, w tym energetyki odnawialnej. Metody oceniania: egzamin (zaliczenie końcowe) pisemny ograniczony czasowo egzamin ustny (zaliczenie końcowe ustne) bez dostępu do podręczników |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.