Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja społeczna w biznesie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: A.s1.KSBXX.SM.AZPXZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja społeczna w biznesie
Jednostka: Wydział Rolniczo-Ekonomiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest doskonalenie kompetencji i umiejętności "miękkich" w biznesie i zarządzaniu, a więc kompetencji społecznych (interpersonalnych).

Student nabywa wiedzę w zakresie budowania relacji z ludźmi, funkcjonowania w strukturze organizacyjnej, skutecznego zarządzania i przewodzenia grupą, asertywnego komunikowania się w zespole i budowania zrozumiałych komunikatów, a także metod twórczego myślenia i negocjowania.

Pełny opis:

Plan zajęć:

Wykłady (30 godz.)

- Komunikacja społeczna i percepcja - podstawowe pojęcia

- Sposoby, formy i metody porozumiewania się ludzi

- Proces komunikowania i jego komponenty

- Funkcje i poziomy komunikacji międzyludzkiej. Komunikacja biznesowa.

- Komunikacja werbalna vs. niewerbalna i ich znaczenie w pracy menedżera

- Komunikowanie grupowe i masowe i ich zastosowanie w zarządzaniu firmą

- Czym jest komunikowanie w organizacji i zarządzaniu? Funkcje zarządzania i komunikacji w organizacji

- Kompetencje "miękkie" i "twarde" w zarządzaniu ludźmi. Role i zadania lidera i menedżera

- Cechy dobrego lidera i menedżera. Style zarządzania

- Obowiązki menedżera w zakresie rozwijania i pobudzania kreatywności pracowników

- Omówienie technik pracy w grupach: czym jest praca zespołowa?

- Konflikty i ich rozwiązywanie w organizacji (w zespole)

- Zasady konstruowania prezentacji biznesowych i wystąpień publicznych

- Skuteczne komunikowanie - bariery i możliwości ich pokonywania.

Ćwiczenia (15 godz.)

- Autoprezentacja - ćwiczenie technik prezentacyjnych. Efekt pierwszego wrażenia. Personal branding - budowanie swojego wizerunku. Tworzenie matrycy kompetencji.

- Czym jest aktywne słuchanie? Sztuka słuchania a sprawność komunikacji. Sztuka zadawania pytań.

- Tworzenie właściwych komunikatów: parafrazowanie, tworzenie komunikatów typu „ja”. tworzenie asertywnych komunikatów i ich zastosowanie w zarządzaniu ludźmi.

- Techniki pracy w grupach: czym jest praca zespołowa? Techniki twórczego myślenia i ich wykorzystanie w zarządzaniu zespołem - praca w zespołach twórczego myślenia.

- Komunikaty informacyjne i perswazyjne - przykłady zastosowania. Przygotowywanie komunikatu informacyjnego i perswazyjnego na przykładzie rozmowy o pracę. Trening umiejętności negocjacyjnych i mediacyjnych.

- Negocjacje i mediacje. Techniki negocjacyjne i ich zastosowanie

- Prezentacje biznesowe - sprzedażowe. Wystąpienia indywidualne i dyskusja.

Literatura:

Bieżące i archiwalne numery czasopism MyCompany i Forbes Polska.

Knapik W., Kiełbasa B. 2019. Komunikacja społeczna w ujęciu interdyscyplinarnym. Komunikacja biznesowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie.

Bałutowski D. 2019. O co chodzi. Praktyczny przewodnik po komunikacji interpersonalnej. Wyd. Skillset, Kraków.

Świątek-Barylska I. (red.). 2016. Relacje w organizacji. Podręcznik menedżera. Akademia Zarządzania i Finansów. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.

Kozyra B. 2016. Komunikacja bez barier. MT Biznes.

Binsztok A. 2012. Kompendium technik perswazyjnych. Wyd. One-press.

Hamilton Ch. 2011. Skuteczna komunikacja w biznesie. Wyd. PWN Warszawa.

Majka-Rostek D. 2010. Komunikacja społeczna a wyzwania współczesności. Wyd. Difin, Warszawa.

Griffin E. 2010. Podstawy komunikacji społecznej. Wyd. GWP, Gdańsk.

Neymann M. i in. 2008. Business Communication czyli sztuka porozumiewania się w biznesie. WSEI Warszawa.

Davis M., Paleg K., Fanning P. 2007. The Messages Workbook: Powerful Strategies for Effective Communication at Work and Home. Wyd. Sensus.

Hogan K. 2000. Sztuka porozumiewania się - twoja droga na szczyty. Wyd. Jacek Santorski Warszawa.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- student posiada znajomość systemów komunikacji w różnych strukturach organizacyjnych,

- ma wiedzę nt. przygotowywania wystąpień i kierowania grupą,

- ma wiedzę nt. projektowania przemówień perswazyjnych oraz negocjowania.

Umiejętności:

- posiada umiejętności komunikacji interpersonalnej,

- ma podejście asertywne w kontaktach międzyludzkich,

- umie budować zrozumiałe komunikaty,

- umie projektować przemówienia perswazyjne i negocjować.

Kompetencje społeczne:

- potrafi podejmować inicjatywy społeczne i je prezentować

- potrafi w sposób kompetentny zorganizować pracę w zespole

- potrafi przygotować i poprowadzić dyskusję.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

Ćwiczenia: Aktywny udział w ćwiczeniach.

Wykłady: Zaliczenie pisemne na podstawie odpowiedzi na pytania otwarte.

Struktura aktywności studenta

zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego: 60 godz., ECTS 2,4, w tym:

wykłady 30 godz.

ćwiczenia 15 godz.

konsultacje 10 godz.

udział w badaniach 0 godz.

obowiązkowe praktyki i staże 0 godz.

zaliczenie 5 godz.

praca własna studenta (0,6 ECTS) 15 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-25 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Kiełbasa
Prowadzący grup: Barbara Kiełbasa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-28 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Kiełbasa
Prowadzący grup: Kama Daniek, Barbara Kiełbasa, Mirosław Zagórda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Kiełbasa
Prowadzący grup: Kama Daniek, Barbara Kiełbasa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 25 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Kiełbasa
Prowadzący grup: Kama Daniek, Barbara Kiełbasa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)