Robotyzacja procesów produkcyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | A.ENR.RPPXX.SI.AZPXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Robotyzacja procesów produkcyjnych |
Jednostka: | Katedra Energetyki i Automatyzacji Procesów Rolniczych |
Grupy: |
ZIP, Inz. Prod. Rol. 5sem, stacj. obowiazkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu jest zaznajomienie studentów z budową robotów i manipulatorów przemysłowych oraz problematyką robotyzacji procesów produkcyjnych. Studenci analizują procesy technologiczne w aspekcie ich robotyzacji. Projektują układy i tworzą algorytmy sterowania. Poznają mechanizm funkcjonowania układu sterowania robota z punktu widzenia jego możliwości technologicznych. Dobierają sensory oraz chwytaki i programują systemy sterowania. Poznają technologie symulacji komputerowej układów sterowania robotów w programach ROBOGUIDE, PC-ROSET, Microsoft Robotics Developer Studio 2008. Praktycznie programują i obsługują robot Fanuc S-420 iF stanowiący wyposażenie laboratorium robotyzacji procesów technologicznych. |
Pełny opis: |
WYKŁADY 1. Podstawowe pojęcia. Klasyfikacja maszyn manipulacyjnych i robotów. Stan obecny i prognozy rozwoju techniki robotyzacyjnej. 2. Uwarunkowania robotyzacji procesów produkcyjnych. 3. Model systemowy człowieka i maszyny manipulacyjnej. Układy manipulacyjne. 4.Struktura robotów. Podstawowe elementy i układy robotyki. Parametry ruchowe. 5. Chwytaki i narzędzia. Wyposażenie chwytaków. Metody doboru chwytaków w procesach rolno-spożywczych. 6. Czujniki i sensoryczne urządzenia wizyjne. Systemy pomiarowe robotów. 7. Systemy napędowe robotów i maszyn manipulacyjnych. Serwomechanizmy. Napędy elektryczne. 8. Podstawowe systemy sterowania. Sterowanie o zmiennej strukturze i sterowanie adaptacyjne. 9. Problematyka projektowania układów sterujących. 10. Układy sterowania o strukturze mikroprocesorowej. 11. Niezawodność eksploatacja systemów zrobotyzowanych. 12. Aspekty techniczne, organizacyjne i ekonomiczne stosowania maszyn manipulacyjnych i robotów. Podatność procesu produkcyjnego na robotyzację. 13. Bezpieczeństwo pracy z maszynami manipulacyjnymi i robotami. Diagnostyka robotów przemysłowych. 14. Przykłady zastosowania robotów i manipulatorów w przemyśle rolno-spożywczym. ĆWICZENIA LABORATORYJNE 1. Dobór elementów i konfiguracja zrobotyzowanych stanowisk dla określonych zadań procesów rolno-spożywczych. 2. Mastering robota Fanuc S-420i F. 3. Komputerowe modelowanie i symulacja zrobotyzowanych procesów produkcyjnych z wykorzystaniem środowiska Fanuc Roboguide. 4. Programowanie robotów on-line i off-line. 5. Projektowanie stanowiska produkcyjnego z robotem przemysłowym Fanuc. 6. Programowanie robotów Kawasaki w środowisku PC-ROSET. 7. Programowanie robotów w Microsoft Robotics Developer Studio 2008. 8. Planowanie działań elementarnych i trajektorii ruchu dla robotów Kawasaki. 9. Programowanie robota za pomocą wirtualnego programatora ręcznego. 10. Programowanie robota za pomocą języka wysokiego poziomu AS Language. 11. Projektowanie zabezpieczeń mechanicznych i elektronicznych na zrobotyzowanych stanowiskach produkcyjnych. 12. Analiza modelu systemowego maszyny manipulacyjnej. Struktura i budowa robota Fanuc S-420i F oraz kontrolera R-J2. 13. Programowanie robota Fanuc S-420i F na stanowisku pracy. 14. Testowanie i korygowanie algorytmów sterujących. |
Literatura: |
PODSTAWOWA Juszka H. 2006. Automatyzacja i robotyzacja w inżynierii rolniczej. Wyd. PTIR, Kraków. Craig J. 2005. Wprowadzenie do robotyki. WNT, Warszawa. UZUPEŁNIAJĄCA Giergiel M. J., Hendzel Z., Żylski W. 2000. Modelowanie i sterowanie mobilnych robotów kołowych. PWN, Warszawa. Jezierski E. 2002. Robotyka. Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź. Zdanowicz R. 2001. Podstawy robotyki. Skrypt. Wyd. Pol. Śląskiej, Gliwice. Zdanowicz R. 2007. Robotyzacja procesów wytwarzania. Wyd. Pol. Śląskiej, Gliwice. Kost G.G. 2000. Układy sterowania robotów przemysłowych. Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (wiedza i jej rozumienie): Student posiada wiedzę i rozumie budowę, działanię i programowania manipulatorów oraz robotów przemysłowych. Umiejętności (wykorzystanie wiedz - zdolność analizy i syntezy): Student umie dobrać typ robota do robotyzowanego procesu technologicznego. Zaprojektuje środowisko pracy robota zgodnie z przepisami BHP. Potrafi programować roboty: Fanuc, Kawasaki, ABB. Studenci posiadają kompetencje upoważniające do projektowania i eksploatacji zrobotyzowanych rolno-spożywczych procesów produkcyjnych. Postawy (zarządzanie wiedzą i umiejętność komunikacji): Student ze znawstwem formułuje opinie na temat robotyzacji procesów technologicznych, z łatwością nawiązuję współpracę z specjalistami w zakresie wdrażania robotów do procesów produkcyjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie treści wykładów poprzez kolokwium. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych poprzez kolokwia z wiedzy teoretycznej oraz sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.