Ekonomia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | A.A.EKONO.NI.ATRXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Produkcji i Energetyki |
Grupy: |
TRL, Tech i Energ, 1sem, niestacjonarne, obowiazkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Ekonomia jako przedmiot zajęć dydaktycznych dla studentów (wykładów i ćwiczeń) zawiera przystępną dla przyszłych inżynierów prezentację podstawowych zagadnień gospodarczych, zarówno w skali mikro jak i makro. Całość poprzedzają zagadnienia ogólne, a więc wprowadzające do studiowania ekonomii (wraz z krótkim rysem historycznym rozwoju mysli ekonomicznej i nauki).Program nawiązuje przede wszystkim do polskiej rzeczywistości gospodarczej, nie unikając porównań międzynarodowych. W części pierwszej tj. mikroekonomii położono nacisk na omówienie mechanizmów rynkowych oraz funkcjonowanie przedsiębiorstw w systemie rynkowym. W części drugiej odwołano się do najważniejszych kwestii makroekonomicznych, a więc dochodu narodowego, wzrostu i rozwoju gospodarczego, cyklu koninkturalnego, finansów publicznych i inflacji, oraz bezrobocia. Poruszono także ważniejsze zagadnienia transformacji polskiej gospodarki. |
Pełny opis: |
Wykłady - 15 godz. Wykład 1. Zagadnienia ogólne ( rys historyczny, przedmiot i metoda ekonomii)- 2 godz. Wykład 2. Mikroekonomia-teoria rynku. Mechanizmy rynkowe- 2 godz. Wykład 3. Mikroekonomia- teoria gospodarstwa domowego- 2 godz. Wykład 4. Mikroekonomia- teoria przedsiębiorstwa. Rynek czynników produkcji- 2 godz. Wykład 5. Makroekonomia-reprodukcja, dochód narodowy, ruch okrężny. Równowaga a cykl koniunkturalny- 2 godz. Wykład 6. Wzrost i rozwój gospodarczy. Modele.Inflacja a bezrobocie-2 godz. Wykład 7. Pieniądz i polityka pieniężna ,oraz budżet państwa i polityka fiskalna-2 godz. Wykład 8. Globalizacja, integracja i liberalizacja. Transformacja systemowa w Polsce-1 godz. Ćwiczenia - 15 godz. Ćwicz.1. Wprowadzenie do ekonomii i gospodarki rynkowej-2 godz. Ćwicz. 2. Mikroanaliza rynku. Elastyczność cenowa i dochodowa, a prognozowanie- 2 godz. Ćwicz. 3. Pojęcie użyteczności i równowaga konsumenta. Krzywa obojętności-2 godz. Ćwicz.4. Prawa produkcji i rachunek ekonomiczny w przedsiębiorstwie. Ocena działalności gospodarczej-2 godz. Ćwicz.5. Ruch okrężny w gospodarce rynkowej. Definicja, obliczanie i podział dochodu narodowego (PKB)-2godz. Ćwicz.6. Równowaga ogólna, cykl ekonomiczny-klasyczny i zdeformowany- 2 godz. Ćwicz.7. System bankowy i budżetowy w gospodarce rynkowej. Krzywa Philipsa- 2 godz. Ćwicz.8. Model AD-AS. Prawo obiegu pieniądza-1 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1.R.Milewski (red)2005. Podstawy ekonomii. PWN Warszawa 2. M. Nasiłowski 2006. System rynkowy . Podstawy mikro i makroekonomii. Wyd. Key Text Warszawa. 3. Z.Dach 2001. Podstawy mikroekonomii. Wyd. Sylaba Kraków. 4. Z.Dach B.Szopa 2004. Podstawy makroekonomii. WYD.PTE Kraków. Literatura uzupełniająca 1.J Bremond M.Salort 1999.Odkrywanie ekonomii. PWN Warszwa 2. L.Thurow 1999. Powiększanie bogactwa. Wyd.\"One Press\" Gliwice 3. S.Marciniak (red) 2001. Mikro i makro ekonomia dla inżynierów. PWN Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu (wykłady + ćwiczenia) student: A/ wiedza: - definiuje podstawowe pojęcia makro i mikroekonomiczne, - identyfikuje złożone problemy społeczno-ekonomiczne współczesnego świata przez wyjaśnienie mechanizmów działających praw i występujących teorii ekonomicznych, - trafnie wskazuje złożoność problemów współczesnego świata i dylematów w polityce społeczno- gospodarczej państw na różnym poziomie rozwoju. B/ umiejętności: - ilustruje graficznie kluczowe zależności poszczególnych wielkości ekonomicznych (podaż - cena-popyt, dochód-popyt, wielkość konsumpcji -użyteczność, nakłady-produkcja, sprzedaż – utarg - zysk) oraz ograniczeń budżetowych (krzywa możliwości produkcyjnych, linia ograniczenia budżetowego konsumenta, linia jednakowego kosztu), - przewiduje skutki wynikające z rodzaju prowadzonej działalności rynkowej podmiotów gospodarczych (rynek, struktury rynkowe, cena i ilość równowagi, zjawisko niedoboru i nadmiaru), zmian podstawowych determinant popytu i podaży oraz następstw zastosowania instrumentów interwencjonizmu państwowego, - prognozuje efekty reakcji popytu i podaży wywołane zmianą ceny na podstawie zjawiska elastyczności cenowej, dochodowej i mieszanej), - wymienia i definiuje rodzaje kosztów działalności gospodarczej według różnych kryteriów klasyfikacyjnych (koszty całkowite, krańcowe, przeciętne, stałe, zmienne, ekonomiczne, rachunkowe), - wyjaśnia zasady funkcjonowania gospodarki rynkowej poprzez zastosowanie podstawowych mierników makroekonomicznych (Dochód Narodowy, Produkt Narodowy Netto, Produkt Narodowy Brutto, Produkt Krajowy Brutto, Dochody Osobiste), - prawidłowo interpretuje makroekonomiczne procesy gospodarcze oraz wzajemne współzależności występujące w rozwoju gospodarczym (inflacja, bezrobocie, konsumpcja i oszczędności itp.), - opisuje zasady funkcjonowania współczesnego systemu bankowego (struktura i funkcje banku centralnego oraz rodzaje banków komercyjnych), - prawidłowo definiuje budżet oraz zjawisko deficytu budżetowego i długu publicznego, - potrafi zdefiniować i zilustrować graficznie fazy cyklu koniunkturalnego gospodarki. C/ kompetencje społeczne: - docenia znaczenie mechanizmów i praw ekonomicznych w kreowaniu rzeczywistości gospodarczej, - ma świadomość występowania ciągłych zmian zachodzących w gospodarce i wynikającej z nich konieczności nieustannej obserwacji procesów zachodzących w ramach rzeczywistości gospodarczej, - zna i rozumie odmienność oraz różnorodność interesów ekonomicznych głównych podmiotów gospodarki rynkowej, a także ich skutków społecznych (napięć, konfliktów, nierówności), - posiada umiejętność wystąpień publicznych, argumentowania i uzasadniania swych wypowiedzi oraz współpracy w grupie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.