Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rośliny w sztukach kulinarnych świata O.F1.ROS.SI.OOGXY
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Biruta M. 2013. Smak tropików. Kuchnie Pacyfiku. Wyd. Zysk i S-ka, Poznań

Diolosa C., Kamus M., 1991. Chiny, kuchnia...., tajemnice medycyny. Source S.A.

Łozińscy M.J., 2012. Historia polskiego smaku. WN PWN, Warszawa.

Rogers R. 2011. Kuchnie świata. National Geographic.

Śleżańska M. 1932. Kucharz Polski. Księgarnia J. Leitgebera I S-Ki, Poznań.

Tannahill R. 2014. Historia kuchni. Wyd. Aletheia, Warszawa.

Teubner C. 2010. Kuchnia. Produkty spożywcze z czterech stron świata. Carta Blanca, Sp. z o.o. Warszawa.

Tomaszewska-Bolałek M., 2006. Tradycje kulinarne Japonii. Hanami, Warszawa.

Węglarscy J.K. 2008. Użyteczne rośliny tropików. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Efekty uczenia się:

Wiedza

KWrws_W01 Zna historię rozwoju sztuki kulinarnej i jej specyfikę na poszczególnych kontynentach i wśród różnych narodów.

KWrws_W02 Odnajduje zależności pomiędzy czynnikami historycznym, geograficznymi, klimatycznymi a rozwojem sztuki kulinarnej.

KWrws_W03 Analizuje znaczenie produktów ogrodniczych w sztuce kulinarnej.

Umiejętności

KWrws_ U01 Rozpoznaje produkty, potrawy i sposoby gotowania typowe dla kuchni różnych nacji i regionów.

KWrws_ U02 Posiada nawyk myślenia humanistycznego w kontekście wiedzy o historii, dniu dzisiejszym i przyszłości sztuki kulinarnej.

Kompetencje społeczne

KWrws_ K01 Docenia znaczenie sztuki kulinarnej dla podniesienia poziomu życia społeczeństwa.

KWrws_ K01 Tłumaczy znaczenie produktów ogrodniczych dla rozwoju i poziomu sztuki kulinarnej.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 2

Nie zna większości omawianych na wykładach uwarunkowań historycznych rozwoju kuchni narodów i kontynentów. Nie zna produktów ogrodniczych charakterystycznych dla poszczególnych kuchni świata.

Nie umie wskazać produktów, potraw i sposobów gotowania typowe dla jednej z wybranych kuchni świata.

Nie posiada świadomości roli sztuki kulinarnej w kształtowaniu poziomu życia społeczeństwa.

Na ocenę 3

Zna kilka uwarunkowań historycznych rozwoju kuchni narodów i kontynentów. Wymienia kilka produktów ogrodniczych charakterystycznych dla poszczególnych kuchni świata.

Wskazuje produkty, potrawy i sposoby gotowania typowe dla kilku wybranych kuchni świata.

Posiada w niewielkim stopniu świadomości roli sztuki kulinarnej w kształtowaniu poziomu życia społeczeństwa.

Na ocenę 4

Zna uwarunkowania historyczne i inne rozwoju kuchni narodów i kontynentów. Wymienia wiele produktów ogrodniczych charakterystycznych dla poszczególnych kuchni świata.

Wskazuje produkty, potrawy i sposoby gotowania typowe dla kilku wybranych kuchni świata. Łączy przeszłość, teraźniejszość i przyszłość sztuki kulinarnej regiony z uwarunkowaniami społeczno-geograficznymi.

Posiada świadomość roli sztuki kulinarnej w kształtowaniu poziomu życia społeczeństwa.

Na ocenę 5

Doskonale zna uwarunkowania historyczne i inne rozwoju kuchni narodów i kontynentów. Wymienia i opisuje wiele produktów ogrodniczych charakterystycznych dla poszczególnych kuchni świata.

Wskazuje produkty, potrawy i sposoby gotowania typowe dla najważniejszych kuchni świata. Doskonale łączy przeszłość, teraźniejszość i przyszłość sztuki kulinarnej regiony z uwarunkowaniami społeczno-geograficznymi.

Posiada świadomość roli sztuki kulinarnej w kształtowaniu poziomu życia społeczeństwa. Wzbogaca temat we własne zainteresowania i wiedzę.

Zakres tematów:

Treści kształcenia

Kuchnia polska: tradycja i nowoczesność. Wzbogacanie kuchni polskiej o nowe produkty i sposoby ich przygotowywania przez różne warstwy społeczne na przestrzeni dziejów.

Specyfika wybranych kuchni europejskich: francuskiej, włoskiej, bałkańskiej, skandynawskiej i innych, dzieje sztuki kulinarnej na kontynencie europejskim

Przenikanie kulinarnych tradycji Europy i Azji w kuchni rosyjskiej.

Chińska tradycja kulinarna, oparta koncepcji pięciu przemian.

Proste składniki i bogactwo przypraw kuchni indyjskiej i tajskiej.

Upodobanie do warzyw, owoców, przypraw i roślin strączkowych w kuchni arabskiej, zróżnicowanie kuchni regionów pustynnych i nadmorskich.

Kuchnia amerykańska, oparta na produktach i potrawach plemion indiańskich, kuchni imigrantów europejskich i azjatyckich oraz kuchni afrykańskich niewolników.

Metody dydaktyczne:

711

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Agnieszka Sękara, Aneta Grabowska 32/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)