Metody i kryteria oceniania: |
na ocenę 2:
Nie używa podstawowego sprzętu i szkła laboratoryjnego zgodnie z jego przeznaczeniem.
Nie stosuje metod rozdziału mieszanin związków organicznych.
Nie opisuje wyników przeprowadzonych doświadczeń i reakcji chemicznych.
Nie potrafi doświadczalnie zidentyfikować substancje organiczną.
Nie prezentuje w wyznaczonym terminie wyników wykonanych doświadczeń chemicznych w formie pisemnego sprawozdania.
Nie przestrzega zasad pracy obowiązujących w laboratorium chemii organicznej oraz konieczności odpowiedniego składowania wytworzonych tam odpadów.
na ocenę 3:
Używa niektóre szkło laboratoryjne i sprzęt zgodnie z przeznaczeniem.
Stosuje metody rozdziału mieszanin związków organicznych.
Opisuje wyniki wykonanych doświadczeń, ale ich nie interpretuje i nie uogólnia.
Rozwiązuje polecone zadania dotyczące identyfikacji związków organicznych , ale nie umie samodzielnie zaprojektować przebiegu analizy i przewidywać jej wyniku.
Przygotowuje pisemne sprawozdania z wykonanych doświadczeń chemicznych, ale ze znaczącymi błędami merytorycznymi lub po upływie wyznaczonego terminu.
Stosuje zasady bhp obowiązujące w laboratorium chemicznym i sposoby postępowania z wytworzonymi tam odpadami chemicznymi.
na ocenę 4:
Używa sprzęt i szkło laboratoryjne zgodnie z przeznaczeniem.
Stosuje metody rozdziału mieszanin związków organicznych.
Opisuje i interpretuje wyniki wykonanych doświadczeń, potrafi je uogólnić.
Samodzielnie planuje i wykonuje wyznaczone zadania z analizy jakościowej związków organicznych.
Przygotowuje z niewielkimi błędami pisemne sprawozdania z wykonanych doświadczeń, które prezentuje w wyznaczonym terminie.
Postępuje zgodnie z zasadami bhp obowiązującymi w laboratorium chemicznym i stosuje zalecane sposoby utylizacji odpadów chemicznych.
na ocenę 5 :
Używa sprzęt i szkło laboratoryjne zgodnie z przeznaczeniem.
Stosuje metody rozdziału mieszanin związków organicznych.
Opisuje i interpretuje wyniki wykonanych doświadczeń, projektuje doświadczenia weryfikujące postawione hipotezy.
Samodzielnie planuje i wykonuje wyznaczone zadania z analizy jakościowej związków organicznych.
Przygotowuje z niewielkimi błędami pisemne sprawozdania z wykonanych doświadczeń, które prezentuje w wyznaczonym terminie.
Postępuje zgodnie z zasadami bhp obowiązującymi w laboratorium chemicznym i stosuje zalecane sposoby utylizacji odpadów chemicznych.
|
Zakres tematów: |
Omówienie zagadnień dotyczących pracy z odczynnikami organicznymi: zasady bhp, sprzęt i szkło laboratoryjne, stosowane rozpuszczalniki, podstawowe czynności laboratoryjne (ogrzewanie, sączenie osadów, wyznaczanie temperatury wrzenia i topnienia), korzystanie z poradników chemicznych, pisanie sprawozdania.
Wykrywanie węgla, wodoru, tlenu, azotu i siarki w substancjach organicznych.
Metody rozdzielania mieszanin i oczyszczania związków organicznych: krystalizacja, sublimacja, destylacja prosta, destylacja z parą wodną, ekstrakcja, chromatografia TLC.
Węglowodory – budowa, podział, wzory, nazewnictwo, izomeria, reakcje charakterystyczne alkanów, alkenów i węglowodorów aromatycznych.
Alkohole i fenole – budowa i nazewnictwo, reakcje charakterystyczne alkoholi i fenoli.
Aldehydy i ketony – budowa, nazewnictwo, reakcje charakterystyczne aldehydów i ketonów.
Kwasy karboksylowe i ich pochodne: budowa, wzory, nazwy, reakcje charakterystyczne kwasów karboksylowych oraz bezwodników, chlorków i amidów kwasów jedno i wielokarboksylowych.
Kwasy tłuszczowe i tłuszcze.- budowa cząsteczek, wzory, nazwy, otrzymywanie i właściwości estrów. Hydroliza kwasowa i zasadowa tłuszczów. Reakcje charakterystyczne estrów i tłuszczów.
Związki zawierające azot: aminy i aminokwasy – budowa cząsteczek , wzory, nazewnictwo, właściwości, reakcje charakterystyczne amin i aminokwasów.
Peptydy, białka – budowa cząsteczek, nazewnictwo, właściwości, reakcje charakterystyczne białek.
Węglowodany: budowa cząsteczek cukrów prostych i disacharydów, właściwości, reakcje charakterystyczne węglowodanów: cukrów prostych, disacharydów i polisacharydów.
|