Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biologia W.1s.BIO.SJ.WETXX
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 7
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Podstawowa 1. Biologia Campbella, Reece JB, Campbell NA, Urry LA, Cain ML, Wasserman SA,

Minorsky PV, Jackson RB. Rebis, Poznań 2016

2. Ross & Wilson. Anatomia i fizjologia człowieka w zdrowiu i chorobie. Waugh A, Grant A (red.)

Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012

3. Seminaria z Cytofizjologii dla studentów. J. Kawiak i M. Zabel (red.) 2006

Uzupełniająca 1. Biologia, Solomon EP, Berg LR, Martin DW. Multico, Warszawa 2017

2. Zwierzęta udomowione w dziejach ludzkości, Lasota-Moskalewska A, Wydawnictwa

Uniwersytetu Warszawskiego , Warszawa 2005

3. Czasopisma naukowe anglojęzyczne (Elsevier, Springer, Willey) dostępne on line

Efekty uczenia się:

WIEDZA - absolwent zna i rozumie:

1. Student zna zasady klasyfikacji organizmów i analizy filogenetycznej, rozumie podstawowe prawa dotyczące rozwoju osobniczego, ma ogólną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych

2. rozumie zmiany zachodzące w starzejących się organizmach,

3. zna różnice pomiędzy nekrozą a apoptozą

4.ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania błon biologicznych, przekazu informacji w komórce, budowy receptorów,

5. zna i rozumie działanie hormonów białkowych i steroidowych zna i 6. rozumie zasady funkcjonowania mikroskopu świetlnego

7. zna i rozumie mechanikę oddychania

8.zna i rozumie mechanizmy hormonalnej kontroli metabolizmu i regulacji poziomu glukozy we krwi

9. zna budowę i rozumie funkcje układu pokarmowego oraz wydalniczą funkcję nerek zna czynniki biotyczne i abiotyczne regulujące rozwój i budowę zwierząt oraz rozumie definicje związane z cechami oswojenia i udomowienia, chowu, hodowli i środowiska hodowlanego

10. zna i rozumie znaczenie zmiennych warunków świetlnych (zwierzęta fotowrażliwe) i temperaturowych (zwierzęta zmiennocieplne, stałocieplne) w aspekcie przystosowawczym zwierząt

11. zna własności lecznicze substancji biologicznie czynnych i rozumie ogólną charakterystykę roślin leczniczych oraz zna ich zastosowanie

UMIEJĘTNOŚCI - absolwent potrafi:

1. Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia oraz analizowania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł

2. potrafi zastosować opanowaną wiedzę oraz wyciągać prawidłowe wnioski z doświadczeń w celu zaliczenia ćwiczeń i pozytywnego zdania egzaminu testowego

3. potrafi zastosować wiedzę do wybrania dalszych przedmiotów w toku kształcenia

4. potrafi precyzyjnie porozumiewać się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - absolwent jest gotów do:

1. Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

2. jest gotów do współdziałania i pracowania w grupie, przyjmując w niej różne role

3. jest gotów do dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu

4. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

5. potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy

Metody i kryteria oceniania:

Efekty kształcenia sprawdzane w oparciu o egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru, testu uzupełnień, pytań i opisu schematów; kryterium dopuszczającym do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń i konwersatoriów, w tym zaliczenie prezentacji na wybrany przez studenta temat, związany z tematyką modułu

Zakres tematów:

1. Zasady klasyfikacji organizmów, analizy filogenetycznej i niektóre procesy ewolucyjne (np. ewolucja konwergentna) oraz podstawowe prawa dotyczące rozwoju osobniczego (prawo biogenetyczne Baera i Haeckla), Ontogeneza - starzenie jako etap tego procesu; zmiany zachodzące w starzejących się komórkach, różnice pomiędzy nekrozą a apoptozą

2. Czynniki paragenetyczne – oddziaływanie środowiska życia płodowego. Zagadnienia związane z zaburzeniami rozrodu w wyniku działania czynników środowiskowych naśladujących działanie hormonów

3. Sygnalizacja wewnątrzkomórkowa, drogi przekazu sygnału, receptor- budowa i funkcja, molekularne działanie hormonów steroidowych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Barbara Bilińska 55/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)