Ochrona i eksploatacja zasobów zwierząt wolnożyjących H.2s.OCH.SM.HZOUY
Ćwiczenia laboratoryjne (CWL)
Semestr zimowy 2018/2019
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Podstawowa: 1. Okarma H., Tomek A. 2008. Łowiectwo, WydawnictwoEdukacyjno-Naukowe H2O, Kraków 2. Brzuski P., Hędrzak M.: 2002. Gospodarowanie zwierzyną – uwarunkowania środowiskowe. PZŁ Warszawa, 3. Bobek B., Morow K., Perzanowski K. 1984. Ekologiczne podstawy łowiectwa. PWRiL, Warszawa Uzupełniająca: 1. Krzemień P. 1986. 1000 słów o łowiectwie. Wydawnictwo MON, Warszawa 2. Czekaj J. 2017. Myśliwska broń palna. Oficyna Wydawnicza FOREST / PZŁ, Warszawa 3. Tropiło J., Kiszczak L. 2007. Badanie i ocena sanitarno-weterynaryjna zwierząt łownych i dziczyzny, Wydawnictwo Wieś Jutra, Warszawa |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza absolwent zna i rozumie: podstawowe rodzaje i typy doświadczeń, zasady, metody i techniki prowadzenia pracy badawczej w zakresie łowiectwa i ochrony zwierząt dzikich; podstawowe teorie w zakresie łowiectwa i ochrony zwierząt wolno żyjących; systemy chowu zwierząt sprzyjające zachowaniu dobrostanu zwierząt dzikich utrzymywanych w hodowlach oraz posiada wiedzę dotyczącą oddziaływania czynników środowiska na ich organizm; zna przyczyny oraz drogi szerzenia się chorób w populacjach zwierząt wolnożyjących; zasady bezpiecznego pozyskania dziczyzny oraz postępowania z odpadami powstałymi w tym procesie; posiada wiedzę na temat prozdrowotnych walorów dziczyzny. Umiejętności absolwent potrafi:oceniać i dobierać sposoby gospodarowania populacjami zwierząt łownych i chronionych; sporządzać plany łowieckie i ochronne na podstawie danych uzyskanych w czasie inwentaryzacji; pobrać, zabezpieczać, przechowywać i analizować materiał biologiczny od zwierząt łownych i chronionych oraz interpretować informacje z różnych źródeł dotyczące ochrony bioróżnorodności. Kompetencje społeczne absolwent: rozumie potrzebę systematycznej pracy nad projektami, których realizacja jest długofalowa i jest świadomy odpowiedzialności za efekty pracy zespołu, przyjmując w nim różne role; ma świadomość potrzeby dbałości o dobrostan zwierząt wolnożyjących utrzymywanych w hodowlach oraz znaczenia człowieka w kształtowaniu i utrzymaniu stanu środowiska naturalnego; rozumie potrzebę postępowania zgodnie z zasadami etyki w zakresie łowiectwa i ochrony rodzimej fauny. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie odpowiedzi pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 60 % prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń i wykładów w ocenie końcowej wynosi po 50%. |
||
Zakres tematów: |
1. Waloryzacja i bonitacja siedlisk o różnym stopniu przekształcenia antropogenicznego 2. Inwentaryzacje terenowe: taksacja pasowa, próbne pędzenia tropienie, transekt 3. Szacowanie szkód łowieckich w agrocenozach 4. Analiza planów hodowlano-łowickich dla obwodów dzierżawionych i Ośrodków Hodowli Zwierzyny, próba tworzenia modelu alternatywnego |
||
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia terenowe |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
wielokrotnie, wtorek (niestandardowa częstotliwość), 16:00 - 17:30,
sala -025 |
Mateusz Okrutniak, Jerzy Kowal | 17/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Jubileuszowy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.